Firma Wikov byla gigantem mezi výrobci zemědělských strojů. Její majitelé, pánové Wichterle a Kovařík (odtud název Wikov – jak jednoduché) začali hledat pro prosperující firmu další výrobní náplň. Dnes se to nezdá, ale ve dvacátých a třicátých letech bylo v Československu několik desítek automobilek. Obry jako Tatra a Škoda počínaje, až po malé automobilky, které vyráběla auta na míru, nebo montovala licenční zahraniční auta pod českým názvem. Některé značky vydrželi jen několik let, jiné se spájely nebo naopak dělily. Automobilizmus byl na vzestupu a prodej aut stále stoupal. Wikov si chtěl v tomhle automobilovém guláši najít pevné místo a tak se uvedl jako automobilka, která vyrábí auta na míru. Maximální kvalita a nadprůměrná cena. Ano, ve firmě Wikov jste si mohli objednat automobil podle svých představ. Wikov – automobily na míru!

[banner group=‘article-banner’ count=“1″]

[banner group=‘article-banner-mobile’ count=“1″]

Klienti z řad továrníků se dostavili a začalo se vyrábět. Tomáš Baťa si nechal například vyrobit spací vůz pro své zaměstnance. Wikov dbal hodně na reklamu a zúčastňoval se vybraných motoristických závodů se svými upravenými speciály. Továrna vyráběla několik základních modelů, na kterých realizovala nástavby na míru. Pánové z Prostějova pečlivě studovali vývoj automobilů, nebáli se nových trendů a tak mohli v roce 1931 na pražském podzimním autosalonu představit vůz, z kterého padáme na zadek i dnes.  Wikov35 Kapka předvedl futuristický tvar a stal se absolutní hvězdou. Navíc měl předvedený model volant na levé straně. V té době se vědělo, že se změní směr jízdy, ale Wikov byl první, kdo změnu řízení předvedl reálně. Historie ukázala, kdo všechno si tehdy auto omrknul a později jeho tvary použil. Žihadlo pro oko to bylo, ale objednávky se ve velkém nehrnuly. Auto bylo drahé – 75 000,- Kč (běžná lidová auta byla tehdy za cca 20 000,- Kčs), navíc jeho aerodynamický tvar na rychlosti přidával k běžné rychlosti 105 km/hod jen nějakých 5 % a karoserie byla těžší, co zvyšovalo spotřebu. Prodala se tři auta, některé pověsti optimistů mluví až o šesti vozidlech. V roce 1940 Wikov automobilovou výrobu zastavil. Od roku 1925 vyrobil 800 aut – 800 originálů.

Po válce a roce 1948 „zářivé“ rudé zítřky továrnu definitivně zničily. Agilní továrně z Prostějova ale nikdo její prvenství nevezme. Wikov vyrobil první aerodynamický automobil v Československu, i když ne jako sériové auto. Na jeho počest tak byla vyrobena podle původních technických výkresů i jeho věrná kopie, která je na fotografiích. Žádný původní automobil se nezachoval. Nemáte ho náhodou ve stodole?

[article id=2300]

Zdroj foto: auto.idnes.cz, mofler.com


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *