Vesmírný program Apollo počítal i s vesmírnou buginou, která by kosmonauty dostala co nejdál od mateřského modulu. V režii NASA bylo vyrobeno několik ideových konceptů. Rozdíly názorů v tom, co má jezdit po Měsíci byly ale velké. Páni inženýři tak všechno hodily na hlavu firmě Boeing. Po 17 měsících dodala kosmonautům Lunar Vehicle Rover (LRV) s pěkně přešvihnutým původním rozpočtem 19 milionů USD. Byl z něho dvojnásobek. Celkem byly postaveny 4 kusy – tři pro Apollo 15,16 a 17, jeden kus byl použit jako náhradní a testovací.

LRV byl sestaven z 2219 trubek z hliníkové slitiny. Vážil pouhých 220 kilogramů a uvezl dalších 450.  Při plné zátěži byla světlá výška Roveru 35 centimetrů. O odpružení se staraly dvojice horizontálních ramen s dvojicí torzních tyčí. Rám vozítek měl rozvor 2,3 metru a délku 3 metry. Kola byla vyrobena z pozinkovaných ocelových vláken. Dezén tvořily titanové plošky. Každé kolo mělo svůj vlastní pohon, který obstarával stejnosměrný trakční motor o výkonu 200W. O zatáčení se staraly dva elektromotory o výkonu 100W. Jelikož měl Rover obě nápravy říditelné mohl opisovat zatáčky o poloměru 3 metry.  Pravděpodobně se počítalo i s malými kruhovými objezdy… O energii se starala dvojice baterií s kapacitou 121 Ah a napětím 36 V. Nejvyšší rychlosti nebyla kosmická – jen kolem 13 km/h.

Rover měl čtyři kola, ale byl bez volantu. Řídil se joystickem ve tvaru písmena T. Přístrojová deska poskytovala údaje o rychlosti, kurzu, náklonu, teplotě a výkonu. Barevná televizní kamera namontovaná na předku byla dálkově ovládána z pozemního řídícího centra. Žádné odkládací prostory, ani zapalovač nebo popelník. Dvojice křesel ale měla bezpečnostní pásy na suchý zip. LRV doputoval na Měsíc složený, do své pojízdné podoby se rozložil až na místě.

Astronauti si vozítko pochvalovali už při testech na Zemi. Při ježdění po Měsíci nejvíce proklínali přísné omezení z Houstnu – od lunárního modulu jezdili jen tak daleko, aby se při případné poruše mohli vrátit pěšky. Hoši z Apolla 16 a 17 si tak alespoň dovolili rozkoš začínajících řidičů – na Roveru zničili blatník, který pak opravovali lepicí páskou a mapami. Mapy letěly zpátky na Zem a jsou vystaveny v muzeu National Air and Space Museum, kdyby někdo nevěřil.

LRV Apolla 17 ustanovil i dodnes platný mimozemský rekord v množství naježděných kilometrů – součet jejich vyjížděk byl spolu 35,9 km a trvalo to 4,5 hodiny.

LRV zůstaly na Měsíci, ale díky jejich kamerám jsou natočeny všechny tři starty lunárních modulů.

Na Měsíci to začíná vypadat na velké vrakoviště. Kromě LRV z programu Apollo jsou tam i Lunochody 1 a 2 a někde tvrdne i vozítko Nefritový králík od Číňanů. Snad se na nich zelení mužíčkové vyřádí.

[article id=2332]

Zdroj foto: huffingtonpost.co.uk, spacecentre.org, hemmings.com, nasa.gov, nevscientist.com


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *