V roce 1955 začala škodovka s výrobou Škody 440. Vyráběla se ještě Škoda 1600 a zjevily se první Verolexy. Jinak nikde nic. Po silnicích tehdy ještě jezdila auta z předválečných dob. Všechny automobilky byly znárodněny (před válkou bylo v ČSR víc než 20 výrobců automobilů) a pod péčí soudruhů to taky tak vypadalo – nebylo v čem jezdit a to, v čem bylo, bylo drahé.

Ministerstvo vnitřního obchodu proto hledalo cestu, jak mezi lidi dostat levné lidové vozítko, které by uvezlo alespoň tři lidi. Abychom nebyli na soudruhy zlí – podobné koncepty vznikali v celé Evropě. Ministerstvo oslovilo dva letecké podniky- Moravan v Otrokovicích a Avii v pražskýých Čakovicích, aby vytvořily prototypy jednoduchého automobilu. Měl uvézt buď tři dospělé, nebo dva dospělé a dvě děti, motor měl mít výkon kolem 14 koní, maximální rychlost 80 km/h a spotřebu do šesti litrů.

Už v roce 1956 oba státní podniky představily svá díla – Moravan M56 a Avii350. Pidi vůz z Otrokovic byl třímístný, přičemž řidič seděl ve středu. Zleva a zprava měl pak natažené nohy skrčenců ze zadních sedadel. Auto dlouhé 2,8 metru nemělo dveře – odsouvala se celá kabina. Karoserie byla lehká – z duralu a plastu. V Moravanu si ještě s autem pohráli a vytvořili i mírně větší model Moravan 56T. Bonsai auto z Avie bylo podobné – stejné uspořádání, jen za řidičem bylo ještě místo pro dítě. Proto byla Avia delší – měla 3,2 metru. Dveře také nikde, jen odklápěcí kabina.

[banner group=‘article-banner’]

Auta byla shledána jako zajímavá. Avia proto vyrobila ještě devět upravených prototypů a Moravan mírně větší model Moravan 56T, již s bočními dveřmi. A pohádce o mini lidovém vozítku byl konec. Proběhlo testování aut. Plánování výroby ale bylo zmatené a neustále se odkládalo. Do toho přicházely příkazy z ústředí v Moskvě, které výrobou lehkého levného auta pro východní blok pověřily soudruhy v NDR. Co odtud přijelo, je všem jasné.

Obě auta tak tiše, za zvuku motorů z Jawy 350 odjely do historie. Dva prototypy Avie prý ještě někde jsou. Koukněte dědovi do almary. Jen pro porovnání – Škoda Citigo má délku 3,5 metru, je i v pětidveřovém provedení s výkonem 50 k a maximální rychlostí 160 km/h. Vývoj nezastavíš. Jezdili byste v podobném mini autě? Nebo ho berete jen jako dárek pro tchýni nebo pro bejvalku na rozlučku? S brzdami nebo bez?

[article id=2300]

Zdroj foto: oldtimer.400.pl, uniquecarsandparts.com, auta5P.eu, veterani-humpolec.cz


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *