Kdo, kde a kdy vůbec zavedl sériovou výrobu automobilů, bez které dnes auto vyrobit téměř nelze?

Byl to Henry Ford a bylo to velmi dávno – 7. října 1913. V USA. Jak jinak. Svůj první automobil Ford nevyrobil na sériové lince ale doma v kuchyni v roce 1896. Základem byl originální motor jeho vlastní konstrukce a čtyři kola z bicyklu. Chvíli pracoval u Edisona, ale pak se rozhodl založit vlastní společnost Detroit Automobile Company. Amerika v té době explodovala technickými inovacemi, objevy a vzestupem výroby. Každý technický vynález nabízel obrovské možnosti využití a hlavně zisku. V té době by byl Elon Musk jak doma. Ta doba vůbec byla plná pradědečků Elona Muska.

Fordova první firma po roce zkrachovala, aby jsme si trochu zklidnili euforii. Ford vyráběl dál sportovní speciály na zakázku a dával o sobě vědět, i když v té době byl marketing v plenkách. Zároveň snil o tom, jak Ameriku posadí na čtyři kola, a následně ji hezky zkasíruje.

[banner group=‘article-banner’]

Vytvořil model Ford T a začal ho vyrábět ve svých dílnách. Všichni dělali všechno. Šlo skutečně o důslednou ruční výrobu. Model zaujal a pro svou jednoduchost a spolehlivost se mu začalo přezdívat „Líza“, což bylo tehdejší synonymum pro spolehlivou služebnou. Tahle služebná ale byla díky své výrobě drahá. Ford hledal cesty, jak ji vyrábět levněji. Sériovou výrobu nevynalezl, jen spojil poznatky a stávající procesy výroby v mnoha odvětvích. To je právě genialita velkých jmen historie.

Sériově v té době už například vyráběl Samuel Colt zbraně, ale to bylo spíše škatule hýbejte se při dlouhých stolech. Princip rozdělení výroby na několik pracovních úkonů existoval. Další inspiraci našel Ford tam, kde by je automobilista nehledal – na jatkách. Průmyslové zpracování masa tehdy zažívalo nebývalý boom a jízda nebohé krávy na háku, která je cestou zpracovávána až po konzervu a klobásky se Fordovi zalíbila.

[article id=4038]

Primitivní a ještě zadrhávající sériovou výrobu začal Ford v září 1908. První verze sériové produkce tvořily podvozky spojené lany, za která se tahalo. Na ně bylo přiděláváno celé auto. Začátky byly těžké, hlavně když odněkud řvaly:  –Už tahejte!-  a odněkud:   – Sakra ještě netahejte!-  Ford zkoušel a osobně měřil jednotlivé pracovní úkony tak, aby vytvořil stanoviště se stejnou dobou práce. Výhodou bylo i přeškolení dělníků jen na několik pracovních úkonů. Auta Ford přemístil do jakýchsi „loděk“ na kolech, které se tlačily. Až později přešli podvozky  na koleje. Neustále zdokonaloval k absolutní spokojenosti a efektivnosti všechny detaily a jednotlivé pracovní úkony.

Spokojenost made by Ford nastala  7. října 1913 – tehdy byla oficiálně otevřena nová sériová výrobní linka pro model Ford T. Henry Ford se postavil k výstupní rampě a z kapsičky vesty vytáhl hodinky. Vyjelo první auto a po zhruba deseti minutách další… a další a další.

Pro srovnání: v roce 1912 se vyrobilo přes 82 tisíc kusů modelu Ford T a cena za kus byla 600 dolarů. V roce 1916 Ford vyrobil již 600 tisíc Lízinek za 360 dolarů za kus. Ford opravdu posadil USA do aut a taky je za to zkasíroval. Zavedení sériové výroby aut bylo přelomovým obdobím pro celý světový výrobní průmysl. Navždy.

31. května 1927 se vyrobil poslední Ford T s pořadovým číslem 15 007 033! Kdo chtěl v té době na autech opravdu vydělat, musel vyrábět sérově. Jinak to nešlo a už ani nejde.

Samozřejmě, jsou výjimky potvrzující pravidlo. Sériová výroba zdražila produkty nesériové a zvedla cenu ruční práce i v automobilovém průmyslu. Chtěl by někdo Rolls–Royce nebo Bugatti ze sériové výroby hezky poskládané za 10 minut?

[article id=3783]

Zdroj foto: fordmedia.com, roadmilles. com,  carstyling.ru


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *