Ronin je příběhem zapomenutých agentů, který po pádě železné opony zůstali bez vedení a tak se najímají na co se dá. Ve filmu se setkali Robert de Niro a Jean Reno, femme fatale je v něm éterická Natasha McElhone. Ta s Robertem de Nirem absolvuje i nejžhavější erotickou scénu v celém filmu – několik vteřin se s ním líbá v autě. V drsných detektivkách prostě na nějaké postelové bouračky není čas. V Roninovi hraje taky Jan Tříska, i když jen pár minut, pak dostane kulku do hlavy. V autě, pochopitelně. Podobně skonči i bývalá krasobruslařka Katarina Witt, která hraje krasobruslařku (jak nečekané). Ta dostane kulku do srdce přímo na ledě. V tomto filmu vůbec všechny vedlejší postavy konči s kulkou po několika záběrech. Vše se točí kolem tajemného kufříku. Co je v něm, se samozřejmě nedozvíme. Tak to v žánru „film noire“ musí být.

Ronina na stará kolena režíroval John Frankenheimer, který toho natočil s auty dost. Až dnes se pomalu doceňuje jeho film Grand Prix z roku 1966, který autenticky zachytil tehdejší závody Formule 1. Frankenheimer taky režíroval druhý díl Francouzské spojky. V prvním díle je kultovní automobilová honička Gene Hackmana s newyorkskou nadzemkou. Moudrý režisér se ve Francouzské spojce 2 do porovnávání s prvním dílem nepustil – detektivka je to skvělá, ale není v ní žádné automobilové běsnění. Tu nejzásadnější honičku absolvuje, Gene Hackman hezky po svých, když běží za marseillským trolejbusem.

Jako kdyby si Frankenheimer šetřil síly na Ronina.  Ve filmu jsou dvě nezapomenutelné honičky – první v Nice a druhá v Paříži. Pronásledují se v nich v různých kombinacích BMW M5, Audi S8, Citroen XM, Peugeot 406, Peugeot 605 a Mercedes-Benz 450, který patřil režisérovi. Vše je doprovázeno drsnou střelbou. Při honičce v Nice, která začíná na serpentinách v okolí města, Robert de Niro přes střešní okno pálí i z přenosné houfnice.

Realitu honiček podporují detailní záběry na herce za volantem, kterým zjevně není všechno jedno. Režisér při některých záběrech používal auta s volantem na pravé straně – řídili kaskadéři a herci sedící vlevo svírali v rukách atrapy volantů. Kaskadéři měli jasné instrukce – nebrzdit, brzdová světla do záběrů v těchto filmech nepatří… Své udělal taky kontrast několikatunových limuzín a úzkých uliček. Divák má často pocit, že auto neprojede, ale ono to dá, i když to odnese pár odstavených aut – komparzistů. Tato auta filmaři nakupovali na vrakovištích a vyspravili je jen ze strany záběru. Režisér ve filmu nepoužíval žádné speciální efekty, postprodukčně se upravovali jen výstřely a výbuchy. Auta se mlátí a bourají hezky reálně. Vidět je to hlavně ve druhé honičce v ulicích Paříže, kde si střihnou klasiku v protisměru, jízdu tunelem a pád z rozestavěného viaduktu. Spolu bylo při natáčení zničeno 80 aut.

[article id=4585]

Ronina točil režisér Frankenheimer ve věku 68 let. Ukázal, jak se to dělá a jak to při správných uhlech kamer, střihu a zvuku vypadá absolutně skvěle. Kdo umí, umí. Klobouk a nohu z pedálu dolů. Viděli jste nějakou lepší automobilovou honičku v ulicích Paříže? Nebo jenom něco na kolech na Tour de France?

Zdroj foto: justwatch.com, gigazine.net, i2.wp.com, pics.imcdb.org, speeddoctor.net


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *