Není to vtip, ani novinářská kachna: Singapurský úřad pro pozemní dopravu (LTA) zakázal od února 2018 prodej aut a nebude na ně vydávat licence k provozu. Tento stav bude platit až do roku 2020, pak se uvidí. 12 procent z celkového území státu dnes pokrývají silnice a parkoviště. Stát pomalu zvětšuje svou rozlohu, tak jak to dělají v Holandsku, ale výstavba silnic a parkovišť je vždy rychlejší. Momentálně se dopravní síť mimo železnici už nemá kam rozšiřovat. LTA v krajině masivně investuje do veřejné dopravy – za posledních šest let se jen železniční síť natáhla o 30%. Na další rozvoj železnic vyčlenila vláda 20 miliard dolarů, na rozvoj autobusové dopravy 4 miliardy.

Místní úřady s přemnožením aut bojovaly již dříve, povolený nárůst aut byl jen 0,25 % ročně. Na auta je samozřejmě uvalena vysoká daň a další poplatky. Vláda chce také změnit myšlení lidí – pro distribuční společnosti organizuje kurzy logistiky, kontroluje se vytíženost náklaďáků, které často jezdí s jednou bednou přes půl ostrova. V kampaních vláda apeluje na obyvatele, aby jezdili minimálně, využívali veřejnou dopravu, kola, případně i vlastní nohy. V Singapuru se v současnosti jezdí prostě moc, kamkoliv a často úplně zbytečně. Z asijských krajin je Singapur jednou s největším počtem tlouštíků.

Absolutní zákaz samozřejmě není absolutní. LTA nabízí v aukcích koupi speciálního povolení na deset let. Aukce probíhá jednou měsíčně a jen pro omezený počet aut. V poslední aukci se vydražilo jedno povolení za neuvěřitelných 41 617 dolarů. Malé auto, i se šílenou daní, stojí méně.

[article id=1706]

Aukce jasně ukazují, že v nejbližších letech přibude jen pár bouráku těch, co si to mohou dovolit. LTA ale už avizuje, že brutálně omezí i tyto aukce. Obyvatelé Singapuru se prostě musí radovat z veřejné dopravy a čekat na rok 2020. Nejbližší tři roky jim totiž nikdo žádné auto neprodá. Ostrovní stát má svoje limity.


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *