U2 jako správná angažovaná kapela vyrazila v roce 1990 na několik měsíců do Berlína. Plán měla jasný – nahrát nové album ve sjednoceném Německu a jeho opět spojené metropoli. Berlín už nerozdělovala žádná zeď a město lákalo tvůrce z celého světa. Mimochodem jedním z prvních byl v Berlíně ex Pink Floyd Rogers Watters, který zde uvedl multimediální verzi desky The Wall.

U2 zatím neuváděli nic a nahrávali. Celý hudební projekt se začal mírně poněmčovat- název nového alba byl určen podle pokřiku jednoho z techniků z nahrávacího studia Hansa: „Achtung Baby!“

[article id=3560]

Berlín je obrovský a k jeho poznávání potřebovaly U2 auta. Nablýskaná hotelová limuzína všude budila pozornost a tak přešli rockeři na Trabanty. Doporučili jim je technici z nahrávacího studia a hlavně v tu dobu byly všude a za pár šupů.

[banner group=‘article-banner’]

Hudebníci byli tímto bakelitovým přibližovadlem fascinováni. Dokupovali další a další a neustále se v nich a kolem nich fotili.  Spolu se svým kmenovým výtvarníkem Stevem Averillem je taky výtvarně dotvářeli. Bylo rozhodnuto, že se Trabant musí objevit na obale desky. Na focení byl přizván fotograf Anton Corbijn. U2 mu nadšeně ukazovali svoje Trabanty, svoje fotky s Trabanty a Corbijn fotil a fotil. Kapela si dávala vždy záležet na obalech svých alb, vždy hledala jeden přesný a výrazný vizuál. To že při Achtung Baby bylo vše trochu jinak je vidět na obalu desky – je to koláž fotek z Berlína a vévodí v ní Trabanti a muzikanti. Ti se také jednoznačně se svými výtvarníky dohodli, že Trabanti s nimi pojedou i turné ZOO TV tour k nové desce.

Auta byla vykuchána, zbavena podvozků, okna překryta hlinkovými plechy a z Trabantů se stali bláznivě pomalované pohyblivé světelné věže a scénické prvky nové koncertní show.  Dnes možná běžná věc, ale v devadesátých letech 20. století čisté industriální zjevení. 14 Trabantů s U2 sjelo celé turné a několik jich použili ještě dalšímu k turné Zooropa. Muzikanti i cely štáb k autům získali hluboký vztah a podle barev jim dávali přezdívky – zelený traboš byl Kermit, bílý Snowy a tak dál. Z Trabantů se stala ceněná umělecká díla. Jejich kariéra tak pokračovala – některé visí jako dekorace v síti Hard Rock Cafe, některé jsou v hudebních muzeích nebo shopech, některé mají doma fanoušci kapely.

A právě jeden z fanoušků – Tim Cunningham se rozhodl k výročí vydání desky Achtung Baby (mimochodem, U2 za ni dostaly cenu Grammy) všechny trabanty z turné sesbírat a vystavit. Je to docela zábavná stopovačka –Trabanty jsou po celé Evropě, pár je jich až v USA a několik aut si lidi ještě přetvořili. V pátrání pomáhají fanoušci i parta techniků z tehdejšího turné. Trabant je pro fanoušky alba Achtung Baby kultem. Kdy se stane kultem Zetor?

Zdroj fotek: u2.com, hemmings.com

[article id=1630]


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *