Historie firmy Toyota je starší, jen nevyráběla auta. A jedno písmeno v jejím názvu bylo jiné. V roce 1890 Sakichi Toyoda zdokonalil tkalcovský stav a začal s jeho výrobou a prodejem. Neustále ho zdokonaloval. V roce 1896 představil první mechanický tkalcovský stav a v pozdějších letech se stal největším asijským výrobcem textilních strojů. V roce 1924 předvedl automatický stav Toyoda s průběžnou výměnou tkalcovského člunku, který byl označován za nejlepší na světě.

Toyoda ve svém oboru dosáhla maximum a rozhlížela se po dalších perspektivních odvětvích. Automobilový průmysl byl jasná volba, při investici do něj harakiri nehrozilo. Firmě pomohl prodej patentu na automatický tkalcovský stav britské společnosti Platt Brothers & Co. Za tyto peníze Sakichiho syn Kiichiro Toyoda založil automobilovou divizi firmy.

[banner group=‘article-banner’]

Toyodové byli vždy na mechaniku a tak Toyoda nejdřív zkonstruoval originální motor, Typ A. V květnu 1935 následně představil prototyp osobního vozu Model A1 a v srpnu prototyp nákladního automobilu Model G1. V květnu roku 1936 představil osobní vůz Model AA Sedan, do kterého vkládal velké naděje. Při příležitosti uvedení modelu se změnilo v názvu značky písmeno „D“ a od té boby svět pozná značku Toyota i s jejím logem z kroužků.

Automobily Toyota začali dobíjet japonský a asijský trh, vše ale uťala druhá světová válka. Výroba úspěšných osobních automobilů se přerušila, firma musela plnit armádní zakázky na náklaďáky.

Po druhé světové válce expanze pokračovala. Toyota byla už v padesátých létech automobilovým gigantem Asie a začala podnikat nájezdy na zahraniční trhy.  Nevybrala si Evropu, ale Ameriku, což bylo poměrně paradoxní – po druhé světové válce se tyto dvě krajiny příliš nemusely. Pro firmu to byla výzva, byť ji nepřáli ani v Japonsku ani v USA.

První modely Toyota Crown dorazily do USA v roce 1957, následoval model Corolla, který udělal z Američanů definitivní fandy značky, a válečné hříchy byly zapomenuty. V pozdějších létech se díky nárůstu cen pohonných hmot stala značka vyhledávána pro svou nízkou spotřebu. Toyota navíc důsledně dbala na perfektní servisní služby a starostlivost o zákazníka, čímž válcovala své americké konkurenty. Zabodovala také svými užitkovými vozy a nabourala hegemonii místních výrobců pickupů. Toyotě se daří v USA dodnes – ročně tam prodá víc než 2 miliony automobilů.

Expanze v Americe nasměrovala Toyotu do Evropy. V roce 1963 byly do Dánska dovezeny první modely Toyoty pro evropský trh. Zejména Corolla byla ihned žádaným modelem a i Evropu fascinovala automobilka svými servisními službami. Je potřebné připomenout, že Evropa v té době vnímala japonská auta podobně jako v současnosti čínské automobilky – zábavná nekvalita z daleké Asie.

Toyota ale vytrvale přesvědčovala svou kvalitou a vývojem aut jen pro evropský trh. Vždy vnímala detaily a potřeby konkrétního regionu. K dosažení světové jedničky až dvojky pak stačilo jen neustále vytvářet nové modely, rozvinout výrobu po celém světě a dbát na kvalitu a servis.

Samozřejmostí je vytvářet jedinečné a kultovní modely. O Corolle už řeč byla. V třídě pickupů, jsou dodnes kultovní Land Cruiser a zejména Hilux, kterému udělalo světovou reklamu testování v Top Gearu. Přežil vše od mořského příboje až po demolici budovy. Toyota je jednoduše spolehlivá.

Zajímavé jsou i sporťáky, dnes patři k perlám automobilky – Toyota Sports 8 se poprvé představila roku 1962 na autosalonu v Tokiu, její vývoj momentálně končí u Toyoty  GT86.

Firma zachytila i rozvoj hybridů – Toyota Prius má možná už svůj pomník, v jednu chvíli to byl nejprodávanější automobilu v Japonsku. Vývoj a výroba hybridů v Toyotě pokračuje dál, stejně jako rozvoj separátní značky Lexus.

Toyota je dnes globální značka, která začala u pletacího stroje. To je na oslavu a svezení v nějakém jejím modelu. Do kterého byste sedli nejradši?

[article id=1539]

Zdroj foto: jsae.or.jp, topgear.com, utahcarcents.com, pakwheels.com, toyota-global.com

Kategorie: Novinky

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *