Veřejnost vždy vnímala souboj největších německých automobilek Volkswagen (VW, Audi, Seat, Škoda a Porsche), BMW a Daimler (Mercedes-Benz) jako skvělou synergii pro vývoj automobilů. Ukazuje se, že vše bylo jinak a kluci němečtí se na svět hezky domluvili. Skandál s emisemi přitom byla jen špička ledovce.

Kdo ví, na čem jezdí redaktoři německého týdeníků SPIEGEL, ale v jednu chvíli je víc začalo zajímat rozplétaní podivných dohod mezi německými automobilkami. Bylo jim jedno, jestli přijdou o služební auta. Série jejich investigativních reportáží rozhýbala i dobře placené jednobuněčné byrokraty v Bruselu a ti museli chtě nechtě začít jednat. Výsledkem je jeden z největších skandálu v automobilovém průmyslu vůbec. Že se o něm nedočtete v oficiálních médiích? Kdo by chtěl prudit největší inzerenty, že ano.

Na čem a jak se domlouvali němečtí kluci manažérští od devadesátých let? Podle prvních uvolněných zpráv byl kartel vytvořen hlavně pro srovnání cen u subdodavatelů automobilek. Měli se domlouvat na vývoji a cenách nejrůznějších komponentů jako brzdy, benzinové i naftové motory, spojky a převodovky. Od roku 2006 mělo jít o koordinaci systémů pro řešení emisí naftových vozů, konkrétně i o nádržky AdBlue pro snižování emisí oxidů dusíku, které jsou schválně menší, než by ideálně měly být. Kdyby kartelová dohoda neexistovala a dodavatelé by se snažili snižovat ceny komponentů ve zdravém konkurenčním prostředí, ceny automobilů by byly logicky nižší. Subdodavatelské firmy ale měly nůž na krku a začínalo jim to být taky podezřelé – od konkurujících si automobilek přicházeli v podstatě stejné požadavky na ceny komponentů.

[banner group=‘article-banner’]

Další indicie? Všimněte si, jestli v posledních letech jedna z nařčených německých automobilek přišla s doslova revolučním, sériově vyráběným modelem, který by konkurenci nechal daleko za sebou. Nepřišla, kluci řešili na svých poradách i časovou koordinaci zatahování střech na nabízených kabrioletech.

Pevné domluvy kartelu se ale začínají pomalu lámat. Evropská komise podporuje práskače, kterým slibuje menší pokuty a automobilky na to najednou slyší. Nečinné teď už nemůžou být ani německé orgány. Koncern Volkswagen poslal německým orgánům pro regulaci hospodářské soutěže udání na sebe sama, doufajíc v nižší pokutu. Ostatní automobilky jistě nezůstanou ve stínu.

Odhalení kartelové dohody zní skvěle, ale k čemu povede? Evropská komise získá velké peníze, které zamáznou příjmy od Velké Británie opouštějící EU, a německé hospodářství vždy rádo přijme finance, které pomůžou hasit problémy a výdaje se současným stavem země. Automobilky ztráty ze svých rozpočtů budou muset získat zpět. To by pak přece nebyli prémie provedení. Myslíte, že po všech skandálech, budou auta od VW, BMW a Mercedes-Benz levnější? Alles gute!

[article id=942]

Zdroj foto: newsonia.com, thetruthaboutcars.com, livemint.com, reuters.com


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *