Dějiny Libye, to není zrovna procházka růžovou zahradou, spíš její pravý opak. Bývalá italská kolonie se stala po druhé světové válce samostatnou a od roku 1969 jí vládl Muammar Kaddáfí. Tento svérázný diktátor šokoval, vytáčel a překvapoval celý svět po celou dobu svého vládnutí. Jisté období chtěl sjednotit celou Afriku a angažoval se v Organizaci Africké jednoty. Na jejím zasedání v roce 1999, v Libyjském hlavním městě Tripolisu, představil prototyp automobilu  Saroukh el-Jamahiriya – Libyjská raketa. Krajina tehdy slavila 30. výročí své „revoluce“ a hostitel doufal, že zapůsobí na přítomné africké potentáty a auto se stane vládní limuzínou pro celou Afriku.

Jeho design a mnohé technické zlepšení navrhl prý sám veliký Kaddáfí. Podobné pohádky známe i ze Severní Koreje… Libyjská raketa byla uváděna jako nejbezpečnější auto na světě. Raketa byla napěchovaná elektronikou a v interiéru měla obrovské množství airbagů. Auto nabízelo unikátní systém vysouvacích nárazníků řízených senzory. Při havárii se v něm automaticky zablokoval přívod paliva, aby se minimalizovalo riziko výbuchu. Limuzína pro diktátory dokázala při defektu pneumatiky ujet desítky kilometrů jen na ráfcích. Pod kapotou byl benzinový motor V6 s objemem 3.0 a výkonem 230 koní.  Zrychlení z 0 na 100 km/hod bylo za sedm sekund. Ideální monstrum na útěk před revolucí.

Kaddáfí představil dva prototypy a seriózně připravoval sériovou výrobu. Předpokládaná cena automobilu byla (tehdy) kolem 50 000 €, což byla závratná suma. Pro Africkou honoraci však žádný problém. Problém byl ale v tom, že diktátor chtěl auto vyrobit kompletně z libyjských zdrojů. Žádný dovoz, žádné montování z evropských, japonských nebo amerických dílů. Na tom Libyjská raketa dojela, respektive příprava výroby jednotlivých komponentů byla tak dlouhá, až padl samotný Kaddáfí a z Libye je dnes peklo na zemi. A tak, stejně jako v celé Africe, se i tam prohánějí hlavně omlácené pick-upy z Japonska.

[article id=1636]

Kam se poděl prototyp Libyjské rakety není známo. Ve vozovém parku po diktátorovi se nenašel. Africká média automobil občas připomenou, jako důkaz toho, jak byla Afrika vyspělá už před léty, než na ní začali padat jiné rakety. Nejbezpečnější auto světa možná čeká na své znovuobjevení zaváté pískem kdesi na okraji Tripolisu.  Na jeho hledání ale aktuálně není právě bezpečno… Myslíte, že ho někdo někdy objeví a začne se vyrábět? Nebo se dřív pojede zase Dakar v Africe?

Zdroj foto: aada-african-car.blogspot.cz, scalemodercart.com, alcoor.com, howafrica.com


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *