Heinz Melkus (1928-2005) byl šestkrát automobilovým mistrem NDR a třikrát vyhrál Pohár míru a přátelství (seriál závodů pořádaný v bývalých socialistických zemích). V polovině padesátých let se pustil do konstrukce vlastních monopostů. První formule s motocyklovým motorem JAP záhy vystřídala auta s tříválci Wartburg. Jezdili na nich také českoslovenští závodníci. Heinz vyráběl svá auta pod hlavičkou tehdejšího Německého motoristického svazu (ADMV), sice tak nějak neoficiálně, ale povolené to měl. Podobně to u nás dělala firma Metalex.

Konstruktér se časem dopracoval k jednomu modelu. Pojmenoval ho Melkus RS 1000. Byl to elegantní čtyřmetrový sporťák s křídlovými dveřmi poháněný vyladěným tříválcovým dvoutaktním motorem z Wartburga o objemu 992 cm3. Proto se někdy uvádí omylem Wartburg jako výrobce Melkusu. Z Wartburgu byla i pětistupňová převodovka, rám, nápravy, hřebenové řízení, brzdy a čelní sklo.

[article id=2781]

Jo a taky si sporťák ponechal ten šílený zvuk motoru… RS 1000 měl nezávislé přední a zadní zavěšení, vinuté pružiny, stabilizátory a bubnové brzdy. Dvoutaktní tříválec byl umístěn uprostřed, před zadní nápravou. Melkus zrychloval z 0 na 100 km/h za 12 vteřin. Auto certifikované pro běžný provoz mělo maximální rychlost 160 km/hod. Upravený závodní speciál jel až 210 km/hod. To už bylo na propocení dederonové košile.

V letech 1969 až 1979 se v továrně v Drážďanech vyrobilo 101 vozů. Při stavbě každého vozu byly aplikovány nějaké novinky a vylepšení. Prakticky je tedy každý Melkus RS 1000 originálem. Několik vozů mělo v sobě i soudružský družební čtyřválec Lada z automobilu VAZ 2101. Vyrobené Melkusy RS 1000 byly určeny především členům ADMV. Čekali na něj skoro tak dlouho, jako na Trabanta a taky to nebyla levná frajeřina. Sporťák stál od 28 000 východoněmeckých marek, což bylo asi 87 000 tehdejších československých socialistických korun. Výroba pak dál už nepokračovala. Své asi sehrála i tragická smrt syna konstruktéra při automobilových závodech.

[banner group=‘article-banner’]

Berlínská zeď padla, Německo se sjednotilo a s vlnou nostalgie za starými časy se svezl i Melkus. Vnuk Heinze Melkuse v roce 2006 nejprve postavil několik kopií originálního modelu RS 1000 a pak začal vyrábět nové, už docela nadupané kupé Melkus RS 2000. Plán byl ručně vyrábět 25 automobilů za rok. v roce 2012 to ale výrobci vzdali. Na trhu už totiž byla dostupnější jiná žihadla.

Sporťák Melkus tak definitivně odjel do historie. Občas se objeví na srazech veteránů a sporťáků, kde vždy přitahuje pozornost. Je to raritní důkaz toho, že nebylo vše shnilé v království východoněmeckém. Chtěli byste Melkuse? RS 2000 jako auto na ježdění a RS 1000 jako dekoraci před garáž? Nebo obráceně?

[article id=2572]

Zdroj foto: smartage.pl, motor1.com, autoroad.cz, youtube.com, pinterest.com, wikiwand.com, fastcarsinfo.com


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *