Její historie, to je pěkný přehled toho, jak soudruzi z ČSSR dělali chyby. BAZ vznikla v roce 1971 a její úlohou bylo rozšířit nedostatečné výrobní kapacity automobilů v Československu.

Co ale vyrábět? Nejdřív se rozhodlo, že automobilka bude ve spolupráci s italskou Alfa Romeo vyrábět auta střední kategorie. Z Itálie bylo dovezeno několik modelů Alfa Romeo Giulia na testování, následně měl být vytvořen na jejich platformě nový model.

Soudruzi z RVHP (to bylo hospodářské společenství socialistických zemí pod vedením Sovětského svazu, velice zábavná společnost…) vývoj zastavili.

BAZ mělo silnou konstrukční kancelář a na svou dobu kvalitní montážní linky včetně karosárny a moc si přála vyrábět nový, vlastní model. Rozhodlo se, že v BAZ budou pokračovat ve vývoji modelu Škoda 720 ve verzi sedan a kombi. Projekt skončil u tří prototypů.

Vybudovaná továrna zatím vyráběla součástky do Škodovek a dál snila o vlastním modelu.

Soudruzi povolili další vývoj – tentokrát bylo zadáno vytvořit nástupce klasické vejtřasky, neboli středního náklaďáku V3S. V Bratislavě se opět dopracovali k několika prototypům, dál už nic.

Nevzdávající se konstruktéři pak vytvořili několik prototypů vycházejících ze Škody 105 a 120 – modely kombi a sanitky. Zase zůstalo jen u prototypů.

[banner group=‘article-banner’ count=“1″]

[banner group=‘article-banner-mobile’ count=“1″]

Bylo to jak přes kopírák. V BAZ vždy vytvořili zajímavý prototyp, který ostatní socialistické země zaujal, ale soudruzi jeho výrobu stopli.

V osmdesátých létech začala automobilka montovat alespoň automobily Škoda Garde. Výrobu zpomalovala nesystémová dodávka dílů z Čech, což se projevovalo na špatné kvalitě, nebo zdlouhavé kompletaci automobilů. Ale soudruzi se těšili, že na Slovensku je to první sériově vyráběný vůz.

Kocourkovskou anabázi továrny ukončil až vstup koncernu Volkswagen do Škodovky. Z BAZ vytvořil jednu s nejkvalitnějších montoven koncernu, montuje se zde například  Porsche Cayenne nebo VW Touareg.

Prototypy automobilů z rudých let se naštěstí zachovaly a jsou vystaveny v bratislavském dopravním muzeu. Stojí za to je vidět a představit si co by, kdyby… Ale čas se nevrací.

[article id=3254]

Zdroj foto: auta5p.eu, auto.cz


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *