Isadora Duncan byla zjevením v tanečním světě na přelomu století. Narodila se v roce 1877 v USA. Ve dvaceti letech se přestěhovala do Evropy, kde zaujala svým moderním pojetím tance. Nešlo o balet, ale o živé intuitivní tančení bez piškot a naboso. Její vystoupení byla nejdříve považována za skandální, ale časem se stala průkopnicí moderního tance. Po celé Evropě zakládala taneční centra a jedno z nich funguje dodnes. V Praze. Tragédie v jejím životě byly hodně často spojeny s automobily. V roce 1913 jely její dvě děti (každé měla s jiným mužem) s chůvou na výlet v autě. Auto mělo při stoupání do kopce poruchu a řidič vystoupil, aby ji opravil. Auto nezabrzdil a to sjelo do Sieny. Chůva a obě děti se utopily. V témže roce přežila i Duncan těžkou autonehodu.

V roce 1922 zakládala taneční centrum v Moskvě a vzala si za muže o 17 let mladšího ruského básníka Sergeje Jesenina. Sovětský svaz ji vůbec v té době nadchl. Jako projev sympatií s touto krajinou začala od té doby nosit rudé šály a šátky. Salonní komunismus se tehdy nosil, známe to dodnes. Další těžkou autonehodu měla Duncan v roce 1924. Představitelku moderního tance ale auta, jako symbol moderní doby, přitahovala stále.

14. záři 1927 jí bylo nabídnuto svezení v novém sportovním kabrioletu. V Nice začínala podzimní sezóna, na kterou se sjížděly tehdejší celebrity z celé Evropy. Projížďka krásným sporťákem patřila k povinným radovánkám tak, jako dnes. Za volant se posadil řidič, kteréhož jméno dodnes neznáme. Prý měl ale pro svůj styl jízdy přezdívku „Bugatti“, což později vedlo k mnoha omylům. Isadora Duncan se usadila vedle něj a osudový dlouhý rudý šátek měla uvázaný kolem krku. Zkušený řidič by asi na nebezpečí upozornil a nebezpečná ozdoba by šla z krku dolů. Při zběsilé jízdě se šátek zapletl do zadního kola a začal Duncan dusit. Když auto zastavilo, bylo už pozdě. Svědkem nehody byl kolemjdoucí Američan Edgar Josez. Slavná tanečnice se zlámaným vazem mu zemřela přímo v náruči.

Dobový tisk psal o tragické nehodě světové hvězdy ve sportovním automobilu. Zajímavé je, že předtím se rozpitvával každý detail ze života tanečnice, ale nyní jich mnoho chybělo. Dodnes se ani neví, zdali šlo o Bugatti 35, nebo podobný francouzský Amilcar CGS. Po nehodě auto velice rychle zmizelo. Tak jako jeho řidič, jehož jméno nikdo neznal. Pouze jeho přezdívku.

[article id=1253]

Smutná historie a hodně záhad. Vše ještě zamotal film o Isadoře Duncan z roku 1968, kde je scéna smrti zinscenována úplně jinak. Představme si podobnou tragédii v současnosti: Co by se stalo, kdyby byla řidičem známa osoba, která nepotřebuje publicitu tohoto druhu?

Zdroj foto: colegefashion.com, pinterest.com, nickharvilllibraries.com, hemmings.com, carpicker.com, silodrome.com, history-of-cars.com

 

 


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *