„První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky“  – tak se jmenovala firma, kterou založil Josef Sodomka ve Vysokém Mýtě v roce 1895. Po první světové válce přišla na kočáry krize a do popředí se dostávala auta.  Syn zakladatele Josef mladší byl v té době poslán do učení k vyspělé konkurenci. Učil se v  Kašperských Horách a pracoval jako dělník u Laurenta a Klementa v době, kdy jej odkoupila plzeňská Škoda. Právě syn poradil otci, aby se firma přeorientovala hlavně na zakázkovou výrobu karoserií automobilů. U Sodomky pracovali v tom nejlepším smyslu slova skvělí řemeslníci a konstruktéři s tvořivým a uměleckým cítěním. U Sodomků se příliš nerýsovalo. Spíš kreslilo a pracovalo rovnou s materiálem. Pověstné byly skice Sodomky na vratech dílny – všem to stačilo. Věděli co a hlavně jak.

V roce 1925 vyrobila firma Carrosserie Sodomka na podvozku Praga Mignon první úpravu auta podle vlastního návrhu. Objednal si ji podnikatel z Vysokého Mýta Jan Šplíchal. V té době měla dílna čtyři zaměstnance. Nic nešlo rychle. V roce 1926 dílny vytvořili jen 31 karoserií a 10 kočárů. Osobní karoserie měli většinou dřevěnou kostru, potaženou tehdy módní koženkou. Ta vyhovovala hlavně při individuálním tvarování. Zájem o jejich práci ale neustále vzrůstal. Dílna se měnila na továrnu, přikoupila nejmodernější stroje pro tvarování plechů a začala používat nejnovější technologie při lakování a barvení. Nezůstali však jen u osobních automobilů – v roce 1928 uvádí Sodomka první autobus na podvozku Škoda 125 pro 14 lidí.

[box]Ideově obezřetně upravila model Tatra 600 Tatraplán na unikátní kabriolet se zatahovací střechou – byl to dar pro J. V. Stalina.[/box]

Právě řemeslná zručnost a tvořivost přitahovala továrně nové zákazníky. Ve třicátých letech se Carrosserie Sodomka stává úspěšnou firmou, když vítězí na soutěžích elegance a na autosalonech v celé Evropě. Karosovala automobily pro obyčejné lidi ale i pro významné osobnosti tehdejší doby. Například pro Jana Wericha a manželku prezidenta Beneše. Upravuje nejen vozy českých firem, ale vyhledávají ji i prestižní zahraniční značky –  Bugatti, Ford, Graham, Lancia, Renault, Studebaker nebo Rolls-Royce. Automobil zapomenuté značky Le Salle upravovali pro anglickou královskou rodinu. Jednou z designérských ikon té doby je Sodomka Aero 50 Dynamik. Továrna ukázala zajímavý směr vývoje a hospodářské efektivity – orientaci na exkluzivní a kvalitní produkci. Auta se štítkem Carrosserie Sodomka byla vyhledávána po celé Evropě.

[article id=2355]

V roce 1939 zemřel zakladatel firmy, jeho syn firmu vedl dál a expanzi továrny nezastavila ani válka. Primární ale byla v té době výroba užitkových vozidel, hlavně sanitek a autobusů. Po válce pokračovala firma v produkci exkluzivních automobilů.

Ideově obezřetně upravila model Tatra 600 Tatraplán na unikátní kabriolet se zatahovací střechou – byl to dar pro J. V. Stalina. Na soudruhy to ale nezapůsobilo a v roce 1948 byla firma Sodomka znárodněna a převedena pod národní podnik Tatra.  Poté přešla pod nový národní podnik Karosa. Jejím prvním ředitelem byl ještě Sobotka mladší. V padesátých létech byl zatčen STB a uvězněn. Ale když jeho odborné znalosti potřebovali i soudruzi, byl propuštěn. Do své bývalé firmy se však už vrátit nemohl. Nastoupil jako konstruktér v novém státním podniku LIAZ. Zemřel v roce 1965.

Rodina Sodomků po sobě zanechala desítky exkluzivních automobilů, které jsou dnes v mnoha světových sbírkách automobilových unikátů. Mnoho modelů bylo důkladně restaurováno. Dílo firmy připomíná muzeum ve Vysokém Mýtě i Spolek přátel Carrosserie Sodomka. Kdy se v Čechách objeví nový světový automobilový designér?

[article id=464]

Zdroj foto: coachbuild.com, wheelsage.com, cardesignclub.7x.cz, lidovky.cz


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *