Nejdříve pár faktů o příští světové automobilové velmoci: Uganda, krajina s 31 milióny obyvateli byla od roku 1888 až do roku 1962 v rukou Britů. Pak získala samostatnost a přehnalo se přes ni několik občanských válek, jak se patři na správnou africkou krajinu. Od roku 1986 ji nepřetržitě vládne president Yoweri Museveni, tady bledne závistí i Lukašenko. V roce 1995 přijala krajina novou ústavu. Uganda je země s nejmladší populací na světě, průměrný věk obyvatelstva se pohybuje mezi 11 až 14 lety. Obyvatelstvo stále ohrožuje HIV/AIDS, malárie, tuberkulóza či žloutenka.

Pro turisty je v krajině zatím přitažlivá možnost sledování života horských goril. Cizincům se však nedoporučuje cestovat autem po setmění mimo města. Na silnicích hrozí přepadení a velkým nebezpečím jsou kamiony, které jezdí často neosvětlené, nebo zůstávají odstaveny ve tmě v jízdním pruhu. V zemi vládne velká chudoba, HDP na obyvatele je něco přes 8000 korun.

Za pár let bude všechno jinak! Ctihodný pan prezident v roce 2006 navštívil univerzitu Makerere v Kampale, kde mu Paul Musasizi, docent v oborech technologie, designu a umění představil malý elektromobil Kiira EV. Vytvořil ho spolu s designérem Jonatanem Kasumbou. Pana prezidenta dílo studentů nadchlo a na jeho dokončení věnoval 150 000 dolarů.

Projekt prozíravého a dobře živeného prezidenta tak nadchl, že vytvořil státní podnik Kiira Motors a jeho vedením pověřil pana docenta Musasiziho. Stát do podniku zatím nalil 70 milionů dolarů. Výsledkem jsou sugestivní vizualizace a jeden originální, absolutně nezaměnitelný prototyp Kiira EV Smack.

Světové automobilky mají své představované prototypy vybroušené do posledního detailu a sériová auta jsou pak jednodušší a méně efektní. Ugandská Kiira Motors takticky mate konkurenci a zvolila přesně opačný postup. Prototyp ugandského žihadla je jednoznačně nezapomenutelný zážitek. Auto ale jede a je to opravdu hybrid, který má za zadními sedadly umístěny masivní akumulátory. Do kufru se tak vejdou tak dvě mačety, případně jedno mládě svázané horské gorily. Je to jen prototyp. Dokonalé originály bude chrlit připravovaná továrna. Které na výstavbu stát přislíbil 200 milionů dolarů. Na webu společnosti vypadá ve vizualizaci velice působivě a bude to gigant: Výrobní haly budou mít 19 500 čtverečních metrů a technologické a inovační centrum 19 000 metrů čtverečních. V areálu bude i administrativní a konferenční centrum, zkušební polygon, penzion a už teď zjevně potřebná ošetřovna. Vyrábět by se mělo od příštího roku, no ale asi se to trošku opozdí…

Ročně by chtěla automobilka vyrobit 7 000 automobilů a po roce 2025 až 60 000. Cena hybridu pro export je stanovena zatím na 20 000 dolarů (400 000 korun), známé jsou už i názvy dvou provedení: Veneta Beige a Dakota Black. Od roku 2018 by se Kiira měla prodávat jen na východoafrických trzích, později má proniknout do Indie, Asie, Evropy a USA. Pan designér Kasumba má už připravený i návrh excelentního sporťáku Kiira. Teď jen postavit tu továrnu…

[article id=1636]

Možná si to ale pan prezident rozmyslí a napadne ho, že peníze se dají využít i rozumněji, například na rozvoj potravinové výroby, aby lidé neměli hlad. Nebo na stavbu nemocnic. Mimochodem, v sousedním Jižním Súdánu probíhá občanská válka a Uganda v loňském roce na své území přijala 489 000 uprchlíků. Do Evropy jich ve stejném období přišlo 362 000.

Pro každého, kdo tvrdí, že svět se už definitivně zbláznil, je státní podnik Kiira Motors v kombinaci s hráčskými nákupy do Sparty Praha dobrým argumentem. Ale možná všechno vyjde a v Africe vyroste nový automobilový gigant. Na místním trhu se hybrid bude zaměňovat za stáda krav nebo ovcí. Možná se toho chytí nějaká šikovná agrární firma ze střední Evropy a získá na směnný obchod dotace. Kiira EV Smack se pak stane vládním vozidlem. Vsadili byste si na to?

Zdroj foto: aada-african-car.blogspot.cz, kiiramotors.com, dignited.com


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *