Jedním ze symbolů divokých devadesátek byla Česká Soda. Pořad, který produkovalo Feničovo Febio. Herecky se na něm podíleli hlavně herci z divadla Sklep, ale mohli jste v něm vidět např. i Veroniku Žilkovou, která nahnědlého kluka vypere dočista do čista.

Jako režiséři tenhle mazec tvořili Milan Šteindler, Václav Křístek, Fero Fenič, Jan Hřebejk, Petr Čtvrtníček, Igor Chaun, Ján Sebechlebský a také Petr Zelenka. Z dnešního pohledu absolutně nekorektní satirickou smršť vysílala Česká televize a stala se kultem. Česká soda parodovala aktuální reklamy, politické žvásty, televizní reportáže, prostě vše, co bylo po ruce a hlavně stupidní.

Obejít tak nemohla ani Škodovku. Tu už přebral Volkswagen, ale nové modely zatím nikde. Automobilka začala s facelifty dosavadního Favorita a vytvořila několik akčních modelů – Specialline, Greenline, Blackline, Silverline nebo Sportline. Favorit to byl vždy stejný, měnila se jen barva a doplňky. Ale alespoň něco. Stávající model začalo nové vedení automobilky důsledně vylepšovat, výsledkem čehož byla celoevropská kampaň, která na modelu avizovala 548 zlepšení. Volkswagen chtěl Favorit prodávat po celé Evropě.

Do Čech se v té době valilo obrovské množství zahraničních značek a dovážely se ojetiny. Snaha představit Favorita jako skvělou káru byla proti tomu poměrně směšná. Víc nebylo České sodě třeba. Šteindler a Vávra si v pořadu postavili svůj vlastní pomník svou výukou němčiny ve skečích „Alles gute“. Byla to parodie na něco, co dnes už v televizi neuvidíte – hrané kurzy cizích jazyků. Zvláště ty německé byly k sežrání – vždy šlo o hezké rozhovory se soudruhy z NDR. Proti skečům Šteindlera a Vávry protestovala německá ambasáda a když se odvysílala Škoda Henlein, přidali se i sudetoněmecké spolky. Není lepší ocenění skvělé parodie.

[banner group=‘article-banner’]

Česká soda jela až do roku 1997. Pak ještě pár let pod názvem „Čtvrtníček, Šteindler a Vávra uvádějí“. Doba se měnila a pořad začal vadit politikům, parodovaným inzerentům a objevovaly se první žaloby. Nové vedení televize už nechtělo tento symbol veselých let tolerovat a poslalo ho do kytek. Teda, do historie. Česká soda vychází na DVD, v kinech prošla její filmová verze a ti, kteří ji tvořili, dávají o sobě vědět dodnes.

Dnes už Škodovky až tak na srandu nejsou. V naší politicky korektní době by podobná reklamní parodie ve státní ani soukromé televizi nevznikla ani náhodou. Nekorektní humor už likvidují i sociální sítě, stačí na nich proti němu hodně ječet. Umíte si představit takovou xenofobní, politicky nekorektní, antigenderovou, rodově stereotypní, antimultikulturní, antimeetoo a kdo ví ještě jakou …legraci? Nebude jen taková představa za chvíli trestná?

[article id=3487]

Zdroj foto: youtube.com, lupa.cz, auto.cz

 


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *