A to je na něm právě působivé. Když dnes kdokoli představí moderní vůz s elektrickým pohonem, resp. jeho studii, přinese s ním o oznámení, že vás sám odveze tam a tam, vy vůbec nebudete muset šlapat a kroutit a ještě vám udělá kafe. Říká se tomu autonomní řízení a Audi je v tomto oboru také velmi schopná značka. Sesterský koncept Audi Aicon totiž všechno tohle umí. PB18 je ale úplně jiné zvíře.

Vznikl jako stroj na čistou radost z řízení za pomocí elektřiny. Sedadlo řidiče a přístrojová deska jsou součástí skořepinové konstrukce. Sedadlo je možné posouvat do stran a sedět tak uprostřed jako v McLarenu F1. Motor je uprostřed před zadní nápravou jak se na správný supersport sluší a patří (resp. dva uprostřed a jeden vpředu). Nevýhoda těchto aut bývá většinou ve vysoké váze, tady se ale podařilo díky použití hliníku a karbonu dostat pod 1550 kilogramů.

PB18 e-tron mi zepředu připomíná závodní placku LeMans (zezadu je to typický shooting brake). A vlastně nejsem ani moc daleko od pravdy – vůz je určen pro šílence, kteří tahají ze svých aut toho posledního koně i na závodním okruhu. To že to Audi myslí vážně dokazují i laserové světlomety z LeMans speciálu Audi R18. Co se týče všech tří motorů tak ty dokáží roznášet výkon ve prospěch spíše zadní nápravy (450 kW) a na přední pošlou maximálně 150 kW. Celkový maximální výkon na všechna čtyři kola je 500 kW, s možností krátkodobě akcelerovat s výkonem 570 kW. Točivý moment je 830 Nm. Zrychlení z nuly na stovku je otázka dvou vteřin.

Celé to navíc vydrží a nevymlátí baterku po prvním kole. Do půlky brzdového pedálu brzdí výhradně samotné elektromotory a generují si tak zpět nějakou šťávu. Až od půlky brzdné síly přistoupí ke slovu hydraulická brzdová soustava. Celkem lze najet více než 500 kilometrů a vůz je připraven na 800 V nabíjení. To znamená, že dobití bude otázka patnácti minut.

[article id=1446]

A podvozek? Základem byl již zmíněný monopost R18 e-tron – Odpružení push-rod na přední nápravě a pull-rod na zadní. Adaptivní tlumiče magnetic ride, 22 palcová kola s rozměry pneumatik 275/35 a 315/30 vzadu. Brzdy mají devatenáct palců a spolupracují s elektromotory.

Audi si svou budoucí cestu už zvolilo. Elektrický supersport s kořeny v závodním monopostu zní hodně slibně a nejlepší na tom je, že se chystá do sériové výroby. Neřeknu vám teď, kdy to bude a kolik to či ono bude stát, ale není to daleko. Budoucnost je tady a bude hodně rychlá.

Vladimír Kadera


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *