Všichni to máme stejné. S příchodem prvních podzimních mrazíků a nižších teplot víme, že musíme do autoservisu na přezutí. Letní gumy budou mít pohov a na scénu nastupují „zimáky“. Je to otravné, krade to čas, pokud to samozřejmě neumíte sami. My, co ne, tak musíme sednout do auta, dojet do autoservisu, v tom lepším případě tam počkat, zaplatit a jet domů. Není to na dlouho, ale je to prostě narušení dne. A jak je to s nástupem letních teplot, musíme přezouvat?

Ze zimních pneumatik na letní není žádná povinnost přezutí. Zákon to neukládá. Takže třeba v červenci můžete vesele svištět do Chorvatska se „zimákama“. Jenže je s největší pravděpodobností sjedete a na podzim si budete moci rovnou koupit nové. Zimním pneumatikám se v létě prodlužuje brzdná dráha. Takže být šetřivý je fajn, ale odsuď posud. Pokud najezdíte ročně více jak 10 000 km, tak se výměna pneumatik rozhodně vyplatí. Pokud ne, tak budiž. Samozřejmě nesmíme opomenout, že zimní pneumatiky nepatří do zimy náhodou. Letními teplotami a všelijakými podmínkami, které během léta nastanou jim na kvalitě nepřidáváte. Naopak.

V zimních pneumatikách je také obsažena silika, díky níž jsou pneumatiky přilnavější a lépe tak drží na vozovce. Tento jev poté v létě způsobuje trhání gum. Ani spotřeba dolu nepůjde, naopak, se „zimáky“ budete platit více, než s „letňáky“.

Pro nejpohodlnější řidiče existuje varianta celoročních pneumatik. Ty mají od každého typu gum něco. Pochopitelně, tam kde se vlastnosti přidaly, tak se na druhé straně ubrat musely. Jejich vlastnosti nejsou tak kvalitní, jako u letních, resp. zimních pneumatik. A rychle se opotřebovávají.

Při testování pneumatik skrze brzdnou dráhu vyšly následující výsledky. Auto jede rychlostí 80 km/h a na mokré vozovce začne brzdit, brzdná dráha u letních pneumatik byla o 6,4 metru kratší než u zimních pneumatik. Verze celoročního obutí se pak umístila pochopitelně uprostřed. 640 centimetrů je sakra rozdíl, že? Více než jedno auto. Při brzdění na suchu ze stokilometrové rychlosti již s letními gumami stojíte, kdežto řidič s celoročním obutí jede rychlostí 42 km/h. Nutno podotknout, že zimní pneumatiky zde dopadly lépe než ono celoroční obutí.

Čísla mluví pravdu, a i když statistika nudná je, má však cenné údaje. Zde nám lehce naznačuje, že bychom měli během zimy jezdit na zimních pneu. Potom, co se počasí umoudří a mrazíky odezní bychom měli přezout na „letňáky“. Za tu bezpečnost to stojí, ne? Zdraví je opravdu pouze jedno.

Tak já jdu do garáže, naložím „letňáky“ do kufru a jedu do autoservisu. Ano, i já patřím mezi ty lajdáky, co brázdí českou kotlinu v „zimákách“. Třeba potkáme v autoservisu.


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *