Automobilka Ferrari vyhlásila soutěž na muzeum v roce 2004. Podmínkou bylo zachování původní továrny Ferrari, kde vznikala první auta této značky. Soutěž vyhrál Kaplického Future Systems, ale stavba se bohužel dokončila až po jeho smrti – muzeum bylo otevřeno v březnu 2012.
Celá realizace geniálně spojuje původní cihlovou budovu, kde Ferrari začínal, s futuristickou žlutou skořepinou nové přístavby, která evokuje hřbetní části nejslavnějších modelů Ferrari ze šedesátých let. Střecha o celkové ploše 3300 m2 je tvořena z dvojitě zakřivených hliníkových pásů. Její konstrukce byla vytvářena ve spolupráci s lodními inženýry. Konstrukční výzvou bylo také rozsáhlé zasklení čelní části a opravdovou lahůdkou je interiér v bílé a žluté barvě s rozlohou 4 200 m². Každé auto je vystaveno na podstavci jako umělecké dílo.
Ve stálé expozici jsou ikony Ferrari – od prvních vozů formule 2 a 1, přes designérské chuťovky od 30. let do současnosti. Nechybí ani ukázka dílny a designového studia. V muzeu je i kinosál, rozsáhlý archiv a studovna. Zajímavý je průhled z nové budovy na původní továrnu Ferrari.
[banner group=‘article-banner’]
Muzeum se nachází kousek od centra Modeny a Kaplického skořepina láká už z dálky. Future Systems se při svých stavbách vždy díval dopředu – muzeum má nízkou energetickou náročnost. Výměna vzduchu skrze střešní větrací průduchy a skleněnou fasádu je řešena systémem tepelných čidel. Muzeum je také první stavbou v Itálii, která využívá geotermální energii.
Pomník Ferrari je také pomníkem legendárního architekta. Tyto dvě značky se musely sejít a je to absolutní originál. A jedna zajímavost na závěr: Město Modena v květnu 2017 přejmenovalo jednu za svých ulic na Via Kaplicky, jako vděk za návrh muzea, které následně mnohonásobně zvýšilo turistickou návštěvnost města Modena.
Myslíte, že Praha udělala chybu?
[article id=3175]
Zdroj foto: autosportfoto.sk, origo.hu, unitedlife.sk, slovakiaring.sk
0 komentářů