Dnes si můžete za rozumný peníz pořídit Nissan 370Z. Celkem příjemná a na pohled docela atraktivní zadokolka s cenou pod milion korun. Jejím nákupem však nedostanete jen zábavné autíčko, ale i rodokmen. A to je u auta to úplně nejdůležitější.

V 60. letech se automobilka ještě nedala považovat za průmyslového giganta. Nedlouho na to však přišel model, který ji proslavil po celém světě. Datsun již od počátku 60. let vyráběl malé roadstery Datsun Fairlady, které si měly vyšlápnout na anglickou a italskou konkurenci. V té době byl po takových stylových vozítkách prostě hlad.

Datsun v tom samozřejmě nebyl sám. Na stejné straně barikády stála i Honda S500, nebo Toyota Sports 800. Čas však plynul a bylo potřeba přijít s nějakou bombou. Po Americe se proháněl Mustang a mobilizoval mladé rodiny. Nissan však chtěl exkluzivní sporťák. Na tomto úkolu pracovali s Yamahou. Ta jim v roce 1964 předvedla dvoulitrový motor DOHC, se kterým však Nissan nebyl moc spokojen. Spolupráci škrtnul a rozzlobená Yamaha dala motor Toyotě. Z této spolupráce pak vznikl model 2000 GT.

Automobilka tak přehodnotila svůj postoj a změnila priority. Novým cílem byl pohodlný, inovativní, rychlý a levný sporťák. Ukázat lidem z USA, jak se to dělá!

A tak se v roce 1969 na autosalonu v Tokyo představil automobil se stylem Evropana, svaly Američana, a pověstnou kvalitou a odolností Japonce. Datsun 240Z. Z výfuku vycházel a dodnes vychází jeden z nejkrásnějších zvuků v automobilové historii.

Japonská verze vozu byla poháněna dvoulitrovým řadovým šestiválcem o výkonu 130 koní. Verze pro USA měla motor 2.4 a výkon 151 koní. Původně se zamýšlelo vůz označit pouze číslem 240 a nazdar. Byl to ale prezident Nissanu USA kdo dal modelu jméno Fairlady Z. Zvučné jméno, které dalo vzniknout rodokmenu držící již celá desetiletí. Vždyť po světě už jezdí více než 1 000 000 všech generací Zetka.

A pak to šlo dál, a dál. 280ZX, 300ZX, 350Z, a jsme doma. Vsadit na levné, obratné a spolehlivé kupé je osvědčený recept, který Japonce drží dodnes. Nissan 370Z, Subaru BRZ, roadster Miata. To jsou všechno nové vozy, a myšlenka stará přes 60 let!

Tak co, máte chuť se v něčem takovém svézt? Nebo dokonce vlastnit?

[article id=2704]

foto: silodrome.com, carscoops

 


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *