Projekt mostu, který má mnoho světových „nej“, existoval již v roce 1987, ale až v roce 1991 se rozhodlo o jeho stavbě. Pak nastalo (jak to tak bývá) zdržení. Proti jeho stavbě protestovali ochránci přírody a část místních obyvatel. Zároveň se neustále řešily technické problémy stavby ve větrném údolí. Potřeba překlenutí údolí s řekou Tarn však byla akutní.

Původní stará cesta vedla přes městečko Millau, které bylo zahlceno permanentní kolonou aut. Francouzské ministerstvo dopravy vydrželo a vše dotáhlo k realizaci. Díky tomu se od roku 2004 jezdí po fascinující stavbě francouzského projektanta Michela Virlogeuxe a britského architekta Norman Fostera. Ano, je to takový pomník britsko-francouzského přátelství…

Především je to ale dokonalá stavba, která se stala dominantou a symbolem francouzského regionu Midi-Pyrénées. Je to nejdelší visutý most na světě. Jeho délka je 2,46 kilometru. Zároveň má most nejvyšší pilíř na světě, vysoký 246 metrů. Nejvyšší bod stavby, vrchol jednoho z pylonů, je ve výšce 342 metru. Vozovka je v jednom místě ve výšce 270 metrů. Jen pro porovnání – Petřínská rozhledna je vysoká 65,5 metru. Most je pověšen na pylonech na sedmi pilířích, každý má jinou výšku. Vlastní mostovka, která visí na ocelových kabelech, váží 36 000 tun. Celková hmotnost všech betonových konstrukcí je 206 000 tun.

[article id=3544]

Stavba mostu začala v roce 2001 a za 38 měsíců bylo hotovo. Nejprve se postavily pilíře a když dosáhly výšky vozovky, začala se na ně vysouvat ocelová mostovka. Ta se musela rozdělit na dvě části. Každá z nich byla vysouvána samostatně. Když se obě části potkaly, byla jejich vzájemná odchylka jen 1 centimetr.

Následně se vyasfaltovala čtyřproudová vozovka. 14. prosince 2004 otevřel most tehdejší prezident Jacquesem Chirac. Celá nádhera stála 400 milionů EUR a financovala ji společnost „Compagnie Eiffage du Viaduc de Millau“. Ta má most ve své správě až do roku 2079 a od roku 2080 bude most majetkem francouzského státu. Společnost na něm do té doby může vybírat mýtné, ale je také zodpovědná za jeho údržbu. Monitorovací stanice, která sleduje stav mostu, připomíná vesmírné řídící středisko. Od roku 2080 bude most majetkem francouzského státu.

Viaduc de Millau získal množství architektonických cen a pomohl rozvoji celého regionu. Nejenže zjednodušil dopravu, ale přitáhl turisty, kteří chtějí vidět tuto nebeskou nádheru. Paradoxně je tak v údolí a okolí mostu pořád hustý provoz. Stovky turistů denně navštěvují vyhlídková místa, kde se kochají mostem visícím v oblacích. Nádhera. Máme něco podobného u nás? Nebo budeme mít? A taky to postavíme za tři roky?

[article id=2422]

Zdroj foto: pinterest.com, provence-info.de, panoramio.com, feel-planet.com, linkedin.com,  reddit.com, worldkings.org


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *