McLaren F1 byl primárně postaven jako silniční nirvána a účast na závodech nebyla nikdy zamýšlena. Gordon Murray jej postavil v roce 1992 jako technický skvost, nacpaný tou nejmodernější technologií té doby. A přece, v roce 1995, když se otevřela závodní série BPR Global GT Series, se v McLarenu rozhodli, že do toho půjdou.

Důvod? Tato série závodů GT byla skvělá příležitost, jak se před ostatními supersporty ukázat a rozdat si to s legendami té doby – na startovním roštu stálo třeba Porsche 911 Turbo, nebo Ferrari F40. Našla se spousta soukromých týmů, která chtěla do své stáje závodní verzi McLarenu F1. A McLaren souhlasil.

Ještě v roce 1995 se tak McLaren postavil proti svým konkurentům na místech nejpovolanějších s monopostem F1 GTR. Původní vůz nebylo třeba ani tolik upravovat. Dokonce se musel trochu zredukovat. Původní motor S70 od BMW se musel z původních 627 koní stáhnout na 600, kvůli homologačním limitům. GTR dostalo mírně poupravený bodykit, a vůz vytvářel takový přítlak, že mohl jezdit po stropě už při rychlosti 160 km/h. Samozřejmě to nikdo nezkoušel. Převodovka byla tak skvěla, že se nemusela upravovat. Která automobilka se s takovou převodovkou může pochlubit?

Monopost přinášel úspěchy. Japonský závodní tým Kokusai Kaihatsu s ním vyhrál v roce 1995 LeMans. Automobilka se tak do závodění ponořila ještě o trochu více. V nadcházející sezóně se totiž chystala konkurence vytasit zbraně jako Ferrari F50 GT a Porsche 911 GT1. Na pomoc v tomto boji přišlo BMW a automobilky spolu začaly spolupracovat.

Spojením těchto sil vznikla třeba nová kulisa řazení z magnézia a auto se celkově odlehčilo. S novým aerodynamičtějším bodykitem dosahoval monopost na rovince Mulsane (část okruhu LeMans) rychlosti 330 km/h, což bylo o 13 km/h víc, než dávala 911 GT1. Pak ale přišel rok 1997.

Soutěž BPR Global GT Series se změnila na FIA GT Championship a to s sebou přineslo nová pravidla. Ta vyžadovala ještě více zásahů do závodního speciálu a McLaren začal pociťovat, jaké to je, když nestavíte závodní speciál od nuly, ale předěláváte ho ze silniční verze. Třeba takové Porsche na to už bylo připraveno. Byl tak opět kompletně přepracován bodykit, aby zajišťoval co největší přítlak. Karbonový monokok zůstal pořád stejný, jako u silniční verze. Co se změnilo byla převodovka. Ta byla šestistupňová sekvenční od X-track. Výsledek byl natolik super, že se rozhodli postavit i silniční verzi. po světě tak jezdí tři kousky, které znáte pod označením McLaren F1 GT.

GT série v roce 1997 byla neskutečná přehlídka. McLaren se tu postavil proti skvostům jako jsou Nissan R390, Porsche 911 GT1 Evo, Mercedes CLK-GTR, a Lotus Elise GT1 (všechny zmíněné vozy mají i své civilní verze). Když šílenství v roce 1997 začalo na okruhu Hockenheimring, Mercedes zajel s CLK-GTR pole position, poté však trochu zvolnil pro technické komplikace a McLaren měl volno k dotahování na vedoucí Porsche. Ve třídě GT1 si odnesl první a druhé místo (druhé a třetí celkově), za týmy Gulf Tam Davidoff, a BMW Motorsport. Porsche dojelo třetí (páté celkově).

Potom se však Mercedes vzchopil a na Nürburgringu rozdrtil vše, co se mu postavilo do cesty. A hned po zeleném pekle následovalo Spa, kde byl výsledek stejný. Další vítězství si McLaren připsal až na Mugellu. Na konci sezóny to tak byl Mercedes, kdo si odnesl vítězství. McLaren si rozebral druhé a třetí místo celkově, a Porsche ho následovalo pro bramborovou medaili.

Na konci roku 1997 však BMW projekt opustilo. Jejich cílem nyní bylo postavit si vlastní monopost BMW V12 LM. Na druhé straně, v týmu Mercedes, se mezitím připravovala nová zbraň, a to Mercedes CLK-LM. McLaren si uvědomil, že s takto zapálenou konkurencí neudrží tempo, a produkci ukončil. Závodní týmy, které ještě zůstaly věrné vozům McLaren (Team Davidoff a Parabolica Motorsports) se v dalších sezónách nedokázaly umístit na nějaké lepší pozici (většinou tak do pátého místa). McLaren tak po roce 1998 ze série GT1 zmizel definitivně.

Celkem se vyrobilo 28 kusů, 9 pro rok 1995, dalších 9 pro rok 1996, a desítka pro 1997. Samozřejmě, McLaren se v té době účastnil i jiných soutěží. Za zmínku stojí určitě LeMans, nebo All Japan Grand Touring Championship, ale to bychom tu byli do zítra.

Kromě několika homologačních kousků se některé závodní speciály upravily pro provoz na silnicích a milionáři po celém světě je prohání po těch nejlepších silnicích.

Co na závodní historii tohoto McLarenu říkáte vy?

autor: Vladimír Kadera


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *