Historie traktorů ZETOR začala v roce 1946, kdy se začaly vyrábět v brněnské Zbrojovce, proto jejich název vychází z jednoduchého „zet“. Zbrojovka už v meziválečném období vyráběla automobily. Sázka na traktory v čase, kdy si svět chtěl od zbraní oddechnout, byla geniální. V době poválečné bídy to byla spása, díky které se pole mohla rozorat, zasít, a sklidit. Vláda komunistů značce, na rozdíl od automobilů neuškodila, a Zetory se vyráběly dál. Traktory expandovaly do celého světa. Jen modelů 25A a 25K se vyrobilo 158 570 kusů, a víc než polovina šla na export.

Zetor už koncem padesátých let vytvořil koncepci využívání sjednocených dílů k výrobě traktorů po celém světě. Firma vždy dbala o pohodlí řidiče – vyvíjely se odpružené a odhlučněné kabiny, zavedla do nich i klimatizaci. V devadesátých letech zažila značka obvyklé dobrodružství té doby – změny majitelů a hrozbu bankrotu. V Tatře by mohli vyprávět. Od roku 2002 patři Zetor společnosti HTC Holding a.s. a značka vzkvétá a vzkvétá. Pravidelně se zúčastňuje všech světových zemědělských veletrhů a v poslední době masivně dobývá Severní Ameriku. Značku tam znají už přes 40 let. V USA Zetor zastupuje Zetor North America Inc. Po celé krajině má síť prodejců a servisů. S úspěchem představil Zetor a novou řadu Major na únorovém mega veletrhu National Farm Machinery Show v Louisville.

Traktory skvěle vypadají díky neuvěřitelné spolupráci. Od roku 2015 spolupracuje Zetor s hvězdným italským designérským studiem Pininfarina. Ano, značka, která od roku 1930 ukazuje světu, jak má skvělé auto vypadat, se vrhla na traktory z Čech. Výsledky spolupráce jsou, tak jako u aut, prezentovány jako studie na světových veletrzích. Do výroby se nepřebírají všechny prvky, ale některé ano a dělají se Zetorů skvělá monstra. Jistě zapůsobí i na nejednu americkou farmářskou dcerku, která se v něm ráda nechá povozit.

A nemusí sedat na blatník, ale do hezké klimatizované kabiny s přetlakem, aby se do ní neprášilo. Na posledních modelech je vidět, co dokáže kvalitní design – působivé červené stroje s výraznými tvary a dotáhnutými detaily jsou nepřehlédnutelné. Nejsilnější řada Zetorů je Crystal se šestiválcovými motory o výkonu 144 a 163 koňských sil. Asfalt to tedy netrhá – maximální rychlost je kolem 50 km za hodinu – ale trhá a orá to všechno mimo silnic.

Petrolheady možná traktory moc neberou, ale jiní divoši je mají rádi. Traktor, co jel do hor orat brambor, inspiroval nejen Visací zámek. Bicí si z jednoho starého modelu udělali i finští Leningradští kovbojové. Tihle šílenci jsou Zetorem vůbec fascinování – napsali na jeho počest píseň Space tractor a hraje v několika jejich klipech. I když pro kluky špičatý je to spíš symbol Sovětského svazu. V Helsinkách kapela iniciovala taky vznik restaurace a baru Zetor. Hoduje se v ní hezky kolem modelů z padesátých let. O Zetor se hezky opřela i asistentka slovenského premiéra, když ještě nebyla státním rádcem…

Je jiná česká značka, která podobně celosvětově expanduje a inspiruje? Mezi auty žádná. A jinak? Solo Sušice nebo Vulkan Hrádek nad Nisou?

[article id=1226]

Zdroj foto: zetorna.com, thatsfarming.com, pininfarina.com, zetor.cz, topky.sk, wikimedia.org, raflaamo.fi


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *