Píše se rok 1927 a italské město Brescia právě ztrácí svou Grand Prix. Za vznikem tohoto legendárního závodu stojí zejména čtveřice italských aristokratů – Aymo Maggi, Franco Mazzotti, Renzo Castagnet a Flaminio Monti. Jako jméno vybírají slovní spojení „Mille Miglia“, což v překladu znamená „tisíc mil“. Organizátory byla vybrána trasa ze severoitalské Brescie do města, kam vedou všechny cesty, tedy do Říma a zpět. Dohromady tato cesta dala zhruba 1600 kilometrů.

Na prvním ročníku na startovní čáře stojí 77 závodníků. A 23 z nich historicky první ročník Mille Miglia nedokončí. Na první příčce se umístila dvojice (řidič + pomocník) Minoia/Morandi, kteří protnuli cílovou pásku v čase 21 hodin 4 minuty 48 sekund. Na druhou posádku měli více než 15 minut náskok.

Prvenství jim zajistil italský vůz OM (Officine Meccaniche) Tipo 665 Sport. Italská posádka vyhrála italskou rallye s italským vozem a všichni tak byli spokojení. Co je doma, to se počítá.

 

První ročník se odehrával v době, kdy nebyly žádné čipy, žádné možnosti, jak na dálku kontrolovat poctivost závodících. Po trase tak bylo zřízeno 14 kontrolních míst. Když padla tma, rozsvítili diváci svítilny a poamáhali tak závodníkům vidět na cestu. Rok 1957 byl posledním rokem Mille Miglia. Z 298 posádek, které se objevily na startu asi nikdo netušil, že je to naposledy, co se závod koná.

Pouhých 40 kilometrů před cílem, ve vesničce Guidizollo, explodovala přední pneumatika vozu Alfonsa de Portaga a jeho navigátora Edmunda Nelsona. Auto se vymklo kontrole, vyletělo ze silnice, přelétlo přes potok, který lemoval silnici, narazilo do telefonního sloupu, od něho se odrazilo zpět na silnici, kterou opět přelétlo a nakonec skončilo v potoku na druhé straně silnice. Kromě dvou výše zmíněných jezdců zemřelo bohužel dalších deset lidí. Ti postávali u silnice, když se tragédie stala. Vyjma 12 mrtvých (z toho 5 dětí) bylo dalších 20 zraněno. Italská vláda z toho pochopitelně vyvodila důsledky a závody na veřejných komunikacích se musely ukončit. Takhle neslavně skončil slavný závod.

Ještě se hodí dodat, že posledním vítězem Mille Miglia se stal Piero Taruffi, který seděl za volantem Ferrari. Nenašel se žádný jezdec, který by překonal jeho vítězný čas – 10h 27m 4s. Po 30 letech byl vítězný čas dvakrát rychlejší.

A jak vypadá „tisícovka“ v novodobé historii? Letošní rok slavila Mille Miglia 90. výročí od založení. Stará dáma se šrámy na těle… 20 let po posledním okruhu Brescia-Řím-Brescia se uskutečnila Mille Miglia Storica. Storicy se mohly zúčastnit pouze vozy vyrobené mezi lety 1927 až 1957.

Ve víceméně stejném formátu funguje Mille Miglia Storica i dnes. Letošní program 1628 kilometrů se konal od 18.5 do 21.5. a každý den se ujel jeden ze 4 úseků. První den se odjela trasa z Brescie do Padovy. Druhý den si to vozy namířily z Padovy do Říma. Třetí den se z Věčného města jelo do Parmy. Na poslední den byl naplánován dojezd z Parmy do Brescie.

Zhruba takhle vypadá slavných tisíc mil. Chtěli byste si tuto trasu vyzkoušet? Nezapomeňte, že musíte mít vůz, který byl vyroben mezi lety 1927 až 1957 a je nějak spjat s Mille Miglia. A musíte mít ještě štěstí, že skrze koeficient, který vám (vašemu autu) je vypočítáván, se dostanete na startovní listinu. Poté, co vás vyberou, tak zaplatíte startovné ve výši 8 540 €.


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *