V USA se klasickým křižovatkám říká DI – diamond interchange. Nové uspořádání dostalo název DDI – diverging diamond interchange. Zajímavé, jak dospěli k přirovnání křižovatky s diamantem. Zřejmě je na nich někdy čekání za všechny prachy. Na velkých křižovatkách s více pruhy a semafory zdržují nejvíc auta odbočující doleva. Kvůli nim jsou samostatné pruhy a samostatné semafory. Zdržení jsou největší na křižovatkách příjezdových cest k dálnicím, což zná asi každý. DDI křižovatky toto mění v místě, kde vedlejší cesta křižuje dálnici. Auta, která chtějí odbočit doleva, jsou vedena po pravé straně, nemusí křižovat protijedoucí auta a provoz je plynulejší. Na semaforech není potřebný samostatný interval na odbočování doleva a průjezd je rychlejší.

[banner group=‘article-banner’]

Problém začali po roce 2000 řešit ministerstva dopravy v Ohiu a Missouri spolu s Polytechnikou a státní univerzitou ve Virginii. Samozřejmě v Americe neobjevili Ameriku – podobné dopravní řešení zkoušeli ve Francii už v sedmdesátých letech. Bohužel se neujalo, Francie se raději vrátila ke svým milovaným kruhovým objezdům. Ty jsou stále nejlepším řešením pro plynulý provoz bez semaforů, při stavbě silnic ale zabírají největší plochu, zvlášť když musí mít dostatečný poloměr i pro nákladní auta. U nás můžete často stát v koloně u pidi kruhového objezdu přes který se kamion ledva prosmýkne.

První DDI křižovatka byla v roce 2009 postavena ve Springfieldu v Missouri. Zajímavé, že se o tom Homer Simpson nezmínil. Toto dopravní řešení totiž nese stopu jeho uvažování… Magazín Popular Science zařadil DDI křižovatku  mezi nejvýznamnější události roku 2009. Od té doby se v USA postavilo víc než 60 křižovatek, několik jich vybudovali i v Kanadě. Dopravní inženýři tak měli čas dlouhodobě sledovat plynulost a propustnost dopravy a vyhodnotit ji. Čísla nepustí.

Podle architektů a specialistů na dopravu DDI křižovatky zrychlují dopravu o 50 procent a stejně snižují riziko nehod. Podle jejich výzkumů je v klasických křižovatkách 26 rizikových míst, DDI křižovatky jich mají jen 14.  Poslední křižovatku s tímhle uspořádáním otevřeli letos u města Lacey ve státě Washington. Náklady na přestavbu stávajících klasických křižovatek nejsou vysoké, proto tenhle systém zavádí víc a víc měst. Peníze jsou hlavním důvodem při rozvoji DDI. Vetší plynulost vždy garantují jen mimoúrovňové křižovatky a bezpečnost zase dostatečně dimenzované kruhové objezdy, které ale zabírají mnohem větší plochu. DDI je třetí, nejlevnější cesta. Tedy křižovatka…

Snad už i naši dopravní inženýři mají připravený projekt, kde by DDI křižovatku postavili. Právě u vjezdů na dálnice by se na mnoha místech hodila hned teď. Pokud to nastane, o kolik myslíte že se překročí rozpočet? A o kolik měsíců by se zpozdilo její odevzdání? A budou na ní fungovat semafory?

[article id=1706]

Zdroj foto: curvetube.com, yotube.com, wired.com, wsoctv.com

Kategorie: Novinky

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *