Na návrhu 4-místné ocelové karoserie začala v roce 1956 pracovat moskevská automobilka MZMA, a v roce 1957 předvedla prototyp označený jako Moskvič 444. Jelo to, výroba vypadala být levná a jednoduchá. Automobilka, která už co to vyrobila, byla připravena lidovým vozítkem zasytit celou krajinu. Nastoupilo ale soudružské plánování. V něm nešlo o zkušenosti a kvalitu, ale o to, aby měli co vyrábět i jiné továrny, kterým se nedařilo. Soudruzi tak rozhodli, že sovětskou odpověď na Fiat 600 bude vyrábět na Ukrajině ve městě Záporoží, konkrétně v továrně na kombajny. Výrobci kombajnů to brali jako výzvu.

Moskvič 444 se přejmenoval na Záporožec 965 a továrna začala od roku 1960 chrlit sovětskou verzi lidového vozítka. Šlo o jednoduché auto. Mělo omezený vnitřní prostor, vysokou hlučnost a řadící páku, která vydávala zvuky, které dodnes používají industriální kapely. Záporožec jel maximálně rychlostí 90 kilometrů za hodinu. Vzadu měl uložený čtyřválec o objemu 887 kubických centimetrů s výkonem 23 koní. Motor se ve vyšší rychlosti často zadíral kvůli nedostatku oleje. Šnekové řízení bylo katastrofou, která z auta udělala jedno z nejhůře ovladatelných aut v Sovětském svazu. Ke standardu patřily nepřiléhavé díly karoserie, dveře otevírající se za jízdy a bubnové brzdy, kterých funkčnost byla často loterií.

[banner group=‘article-banner’]

[article id=3443]

Do kufru se vešla tak síťovka s melounem. Záporožec taky velice rychle rezavěl. Neovladatelnost auta a jeho technická (ne)kvalita způsobila mnoho smrtelných havárií. Lidi na něj ale stejně několik měsíců čekali a chtěli ho. V té době prostě jiné auto pro běžné obyvatele neexistovalo. Svět se sprostě vysmíval. Záporožec 965 byl považován za naivně ukradenou kopii Fiatu 600, což prudilo i soudruhy. Auto se jako úspěch sovětského umu prezentovat nedalo. Zato se stalo zdrojem vtipů a jisté období se skoro žádná sovětská komedie neobešla bez scény s tímhle autem. Buď se opravovalo u cesty, nebo se do něj hrdinové snažili narvat kufr.

Auto – tragédie se vyrábělo jen několik let, bylo nahrazeno mírně kvalitnějšími a hlavně tvarově jinými modely 966 a 968.

Továrna na kombajny se auta naučila vyrábět a značka Záporožec se časem dopracovala i ke kvalitnějším modelům. Dnes je autíčko samozřejmě vyhledávanou raritou, tak jako jiné automobilové absurdity. Často se stává obětí zvráceného tuningu. Po kolika lahvích vodky byste se v něm projeli?

[article id=1240]

Zdroj foto: autogaleria.hu, auto-zer.com, car.info, cardirectory.com


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *