Curiosity (vědeckým jménem MSL – Mars Science Laboratory) přistál na Marsu 6. srpna 2012 a jeho mise byla plánována na 23 měsíců. Funguje dodnes. Rozměrem to není žádné autíčko na vysílačku –  má délku 2,7 m a váží 900 kg, z toho 80 kg jsou vědecké přístroje. Curiosity je schopen přejet překážky vysoké 75 cm, maximální rychlost v terénu má 90 metrů za hodinu, průměrnou kolem 30 metrů. Od svého přistání najezdil po Marsu 48 kilometrů. Pohonnou jednotkou je radioizotopový termoelektrický generátor využívající přirozený rozpad plutonia 238. To se pod kapotou vidí jen na Marsu.

Curiosity má obrovské množství pohyblivých částí, od kol, přes vrtné sondy, až po 17 kamer. A všechny tyto části potřebují mazání. Zdánlivě malý detail, ale na něm existence a hlavně pohyb vozítka stojí. NASA tenhle problém řešila už od prvních letů do kosmu. Specialistou na mazání mimo naší planetu je firma Castrol. Ta pro podmínky na Marsu vyvinula speciální mazadlo Braycote 601 EF. Je funkční v teplotách od -80° C do +204° C a není ve vesmíru poprvé. Castrol svoje mazadla uplatnil v misích Apollo, na vesmírném teleskopu Hubble, mnoha družicích, Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a předchozích vozítkách na Měsíci a na Marsu.

Mazadla jsou potřebná i na pohyblivých částech skafandrů. Castrolem si namazal pohyblivé části svého obleku i Felix Baumgartner při svém památném „vesmírném“ skoku. Maziva Castrol doslova zachránila provoz ISS. Energii pro provoz stanice zajišťují solární panely, které se natáčejí za sluncem. V roce 2007 bylo nutno některé panely zkontrolovat a kosmonauti v pohyblivých kloubech objevili kovové piliny, které tam být neměly. Hrozilo zablokování pohybu panelů, Braycote vše zachránilo.

Castrol se profiluje jako výrobce olejů pro extrémní zatížení motorů, je vidět zejména v motosportu. Nabízí ale i „pozemské“ verze vesmírných olejů, které mají své využití. Maže v Antarktidě a dalších ledových oblastech, ale například taky v letadlech. Castrol vyvíjí oleje pro extrémní prostředí ve specializovaných laboratořích ve Warminsteru v Pennsylvánii. Jak už to chodí, první oleje pro extrémní zátěž si objednala armáda, ta ostatně stála i za kosmickým výzkumem. Nejsložitější pro vývoj mazadel je simulování podmínek, ve kterých budou používána.

Tak Castrol testuje oleje i ve vakuu, nebo teplotách pod 100 a nad 300 C°. Prostě nebe, tedy spíš vesmír, na zemi. Jo, Castrol Braycote 601 EF si můžete koupit taky. Jako sběratelskou kuriozitu, nebo když si tuníte golfíka pro výlet do Antarktidy nebo na Mars. Malé balení stojí kolem 800 dolarů.

Bez mazadel by nás nedostal do pohybu žádný motor. Kdo maže, ten jede. Na Zemi, nebo na Marsu. Když na to zapomenete, těší se kluci v servisu. Kam půjde do servisu Curiosity? Jak se řešilo mazání na Lunochodu? Levnějším a účinnějším špekem?

[article id=2558]

Zdroj foto: bp.com, dfpartner.com, cart.santiemidwest.com, forbes.com


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *