Celý koncept v roce 2015 převzala společnost Chua-jing Kchaj-laj a rozjela skutečně parádní marketingovou jízdu. Nebo spíš tunel, ve kterém zmizely stovky miliónu dolarů. Realizace podvodu byla hezky důsledná, jak to jen v Číně umí. V roce 2016 se bombasticky představil celý „dopracovaný“ projekt. Revoluční přepravní prostředek měl kabinu ve výšce 2,2 metrů. V prázdném prostoru pod ním ho mohla v dvou pruzích podjíždět osobní auta. TEB měl plánovanou kapacitu přes 300 cestujících, kteří do něj měli přistupovat ze speciálních vyvýšených nástupišť. Při propojení více souprav dohromady měl uvézt až 1200 lidí.

Vizualizace a prezentační videa byla sugestivní a vzbudila celosvětový zájem. Už tehdy ale bylo několik skutečností podivných – principálně to nebyl autobus, ale vlak – TEB měl jezdit po kolejích. Při pohledu na celé monstrum bylo těžké představit si rozumný poloměr jeho zatáčení. Rozměry TEBu: 5 metrů na výšku, 8 na šířku a 22 na délku. Vyžadoval by úpravu cest a silnic a složité budování vyvýšených nástupních stanic. TEB by prostě nevjel jednoduše do města a nezačal ihned ulevovat dopravě. Musel by nejdřív počkat, než se ulice měst kvůli jeho rozměrům přestaví.

Autoři projektu vedli dokonalou PR kampaň a projekt byl neustále označovaný jako perspektivní a vizionářský. Prostřednictvím investiční platformy Huaying Kailai se hlásili další investoři a vkládali další prostředky. Minimální slibovaný výnos byl 12 %. Aby nebylo vše jen v elektronické podobě, přesvědčili firma radní ve městě Qinhuangdao k vybudování 300 metrového testovacího úseku. Byl úplně rovný a TEB po něm jel jen tam a zpět. Zajezdil si na slavnostním otevření, které přilákalo další investory, pak se předváděl ještě několik dnů.

Po třech měsících celé monstrum začalo rezavět a hlavně překážet. Městu se jeho tvůrce nepodařilo kontaktovat a tak celou šaškárnu rozebralo.

Kam se poděli majitelé vizionářského projektu? Přes 30 manažéru firmy Chua-jing Kchaj-laj, včetně jejího šéfa, je už zadrženo, několik jich už bylo odsouzeno. Přihlašují se další podvedení investoři, celkově přišli o víc než 1,5 miliardy dolarů. Počítání ztrát ještě není u konce. Ozvali se i původní autoři koncepce a designu – ani oni nedostali zaplaceno.

[article id=1820]

Monstrózní autobus rezaví ve městských garážích a jednou z něj bude možná hezký fast food v lunaparku. Investice do vizionářských projektů je prostě někdy jako jízda na horské dráze.

Ale to se může stát jen v Číně, že ano… Neobjeví se něco podobně šíleného za pár let znovu, jako geniální řešení pro pražskou dopravu? Kdo přispěje první? Například na studii za pár melounů o jeho prospěšnosti ?

Zdroj foto: shangaidaily.com, motor1.com, wired.com, carstuffshow.com, digitaltrends.com, ibtimes.co

 

Kategorie: Zajímavosti

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *