ISDERA je zkratka. Ingenieurbüro für Styling (v překladu něco jako projektová, stylistická kancelář), DEsign a RAcing (Studio pro styling, design a závody.) Založil ji již zmíněný Eberhard Schulz. Eberhard je nadšenec stejně jako génius. Vynálezce a inženýr, který svůj první vůz sestrojil v garáži. Byl to Erator GTE z roku 1968 a postavil ho tak dobře, že jezdí dodnes. Abychom ale pochopili celý příběh musíme se vrátit ještě o pár let dříve.

Svět se už pomalu nabažil neskonalé krásy Mercedesu 300SL a Mercedes ví, že bude potřeba najít nástupce. Tento rozhodně nelehký úkol získal právě Schulz. Nastala řada prototypů a pokusů pod názvem Mercedes C111. Inovovat se zkoušelo snad všechno a tak se z C111 stal spíše výzkumný vůz. Jednu chvíli byl pod kapotou dokonce Wankelův motor! S projektem to bylo jako na houpačce. Chvíli to vypadalo na 350 koní z rotačky, pak zase na 190 koní z dieselu.

[box]Kromě Mercedesu pracoval Schulz nějaký čas i v Porsche[/box]

Po mnoha pokusech Mercedes produkci kvůli nákladné výrobě zastavil. Právě tento krok popostrčil hrdinu našeho příběhu k založení vlastní společnosti (za pomoci automobilky Mercedes-Benz). Isdera byla založena v roce 1981 a hned v dalším roce následoval první malosériový vůz, Spyder 033. Po několika dalších verzích Spyderu přišel v roce 1984 Imperator 108i abychom se konečně, v roce 1993 dostali k tomu, proč jsem tenhle článek napsal.

Commendatore 112i, legenda 90. let, kterou navrhl Eberhard se svými dvěma syny. Imperator 108i byl považován za technickou špičku a celkem se jich vyrobilo 30. Schulz ale chtěl zajít ještě dál a zkonstruovat naprostý technologický šperk. Postavit 108i většího, vyspělejšího brášku. Stříbrný šíp s racčími křídly. Přesně jak to Mercedes chtěl, když hledal náhradu za 300SL. Takový projekt ale potřebuje spoustu peněz. Výzkum tohoto jedinečného modelu stál přes 4 000 000 euro.

[banner group=‘article-banner’]

Většina rozpočtu šla do tehdy hi-tech technologií jako např. aktivní zadní vzduchová brzda nebo automaticky nastavitelný podvozek. Pod kapotu si našel cestu jeden z největších motorů, který Mercedes kdy nabízel (6.0 V12) v krásném trubkovém rámu. Přestože je automobil technologií spíše Mercedes, spousta jeho prvků pochází z Porsche. Zadní ocas připomíná závoďák 917 a přední světla jsou přímo z modelu 968.

Číslo 112i v označení znamená 12 válců. Koeficientu odporu u takto aerodynamické karoserie činí 0.3. Prototyp má vpředu 18 a vzadu 20 palcová kola za nimiž se ukrývají brzdy Brembo. Ty spolupracují se zadním křídlem, které slouží i jako aerodynamická brzda. Zajímavostí je, že dodnes nebylo oznámeno ukončení produkce modelu.

Po prototypu měla následovat malosériová produkce s cenou 450 000 dolarů za kus. Tady ale zasáhl osud a před začátkem výroby společnost zbankrotovala. Společnost Isdera se prodala Švýcarům. Díky bohu, že byl konstruktér tak důsledný i na prototypy a dnešní svět tak může stále obdivovat pojízdný exemplář, který má na tachometru necelých 5000 km.

Isdera byla od počátku plánována jako úzký tým odborníků, inženýrů a nadšenců, kteří staví limitované edice těch nejluxusnějších a nejrychlejších vozů na planetě, podobně jako Koenigsegg. Bohužel, dnes funguje pouze na zadních stránkách knížek, které nikdo nečte. Nedávno (2006) představili model Autobahnkurier AK116i s dvěma osmiválci, každým na jedné nápravě a designem Grand Toureru z 30. let. Takovou pecku jako stříbrný šíp z roku 93 už ale asi nepostaví. A jak by to asi dopadlo, kdyby Eberhard zůstal u Mercedesu?

Commendatore 112i je jedno z těch aut, které jsme proháněli v Need for Speed II a vystřihovali jsme si jeho obrázky ze „Spídů“. Narozdíl od jeho konkurence jako například Ferrari nebo Lamborghini se ale o Isdeře moc nemluví.

A proto jsem promluvil…

Ještě trocha nostalgie

[article id=1370]

foto: topcarrating, Isdera, Volmeyer, Mercedes, Net Car Show

 

 


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *