Používání automobilu je dnes takřka nevyhnutelnou záležitostí. Pohodlnost, doprava z bodu A do bodu B, převoz lidí, jistá časová úspora. Abychom však nemluvili jen o pozitivech, na straně druhé je péče o auto, která něco stojí, pravidelné kontroly v servisu a pochopitelně také sjednávání nejrůznějších pojištění. V tomto článku zpracujeme, kdy a jak sjednávat havarijní pojištění a zdali se vůbec vyplatí.

Co to vůbec havarijní pojištění je?

Na rozdíl od povinného ručení, „havarijko“ je dobrovolné. Řidič si ho srovnává nad rámec. Ve smlouvě má uvedeny skutečnosti, při kterých havarijní pojištění platí, sjednává si ho tedy pro minimalizaci rizik. Jaká rizika to mohou být? Vandalismus, odcizení, havárie, nebo živelné události (kroupy, povodně, atd.). Pokud jsou ve smlouvě obsaženy všechny tyto rizika, označuje se havarijní pojištění jako All Risk.

Co všechno se podílí na ceně „havarijka“

Do ceny se promítá velké množství faktory, jsou jimi – typ a značka vozidla, pořizovací cena vozidla, stáří vozidla (čím starší, tím levnější), zvolené riziko pojištění (All Risk je nejdražší), zvolená spoluúčast (čím větší, tím levnější), způsoby platby (četnost placení), tuzemská/zahraniční výroba, zkušenosti řidiče (čím mladší řidič, tím dražší), účel užívání auta (jinou cenu platí taxikáři a jinou uživatelé v běžné provozu), vybavenost vozu a místo, kde se automobil nachází – kde bude jezdit (větší částku bude uživatel platit ve městě než na vesnici).

Cenu však jde dopředu zhruba odhadnout, dnes existují nejrůznější kalkulačky a srovnávátory nejvýhodnějších pojištění. Uživatel naťuká do políček příslušná čísla, požadavky či hodnoty a vyjede mu porovnání „havarijek“. Na základě toho se rozhodne, které si vybere.

Jak efektivně nastavit HP?

  1. Sjednejte správně spoluúčast

Co, že to vůbec spoluúčast znamená? Je to částka, kterou zaplatíte, pokud se vám stane pojistná událost. Řekněme, že máte sjednanou spoluúčast na 10 %. Tedy, pokud vám někdo ukradne auto v hodnotě 500 000, vy zaplatíte 50 000. Zároveň do škod, které jsou do 10 000 Kč vám pojišťovna nic nezaplatí. Zde platí, že čím vyšší spoluúčast, tím nižší cena pojištění. Vyšší spoluúčast znamená o velkou část nižší pojistné, je však třeba vzít na vědomí, že nejste pojištěni proti nejrůznějším oděrkám a škrábancům třeba na parkovišti. U vyšších škod naopak dostanete menší náhrady.

Zde platí taková rada, pokud si myslíte, že jste dobrý řidič a předpokládáte, že nehody nezpůsobíte, můžete si dát vysokou spoluúčast. Pojistná částka bude levnější!

V opačném případě, že o sobě pochybujete, zvolte si menší spoluúčast, sice budete platit vyšší pojistné, ale budete mít záruku vyšších náhrad.

  1. Uvědomte si riziko

Sjednávání kompletního pojištění rizik je fajn. Ale u nového auta. Proč sjednávat kompletní pojištění, pokud jste si z autobazaru přivezli deset let starou Škodu Fabiu. Tam odcizení nehrozí. Zároveň ani u tohoto auta nebudete více řešit různé oděrky nebo škrábnutí. V takovém případě se vám nejvíce vyplatí pojištění ohledně havárie a živlů. Ty mohou přijít kdykoli, ačkoli věříme, že nepřijdou!

  1. Nepřeceňujte hodnotu auta

Výše pojistného se určuje zejména na základě ceny. Proto je vhodné po každém roce přepočítat hodnotu svého vozu. Pokud je uzavřena smlouva na vyšší cenu vozu, než je skutečná, platíte zbytečně moc peněz. Tedy, čím nižší cena vozidla, tím levnější havarijní pojistka. Jak se tomuto problému vyhnout? Pokud máte zbrusu nové auto, tak si první dva roky nechte cenu přepočítat každý rok. Po oněch dvou letech stačí cenu přepočítat jednou za 2 roky. Vozidlo, co dosáhlo věku 10 let už je na trhu velmi těžko pojistitelné, spíše nepojistitelné.

Jak je to s bonusy?

Bonusy mají motivační charakter, odměňují takové řidiče, kteří nezpůsobují dopravní nehody. Na hodnotu bonusu 50 % z havarijního pojištění se můžete dostat v rozmezí 7-10 let. Velmi záleží, u které pojišťovny jste své havarijní pojištění uzavřeli. Samozřejmě závisí na pojišťovně, ale většina bonusů lze převést na členy rodiny.

Opakem bonusu je malus. Ten funguje na opačném principu. Tudíž, pokud se z vás stane pirát silnic a budete způsobovat nehody, můžete tak očekávat, že budete pojišťovně platit přirážku (malus). I z tohoto důvodu by si velké procentu řidičů mělo sáhnout do svědomí, zdali se jim chce ještě vytahovat extra peníze na placení malusů.

Věříme, že jsme vám alespoň o trošku přiblížili problematiku havarijního pojištění a nezvolíte si špatně. Nebudete pojišťovně platit zbytečně vysoké částky, když budete moci platit daleko menší. Za ušetřené peníze si kupte benzin a na odlehlých silnicích pořádně prožeňte vašeho čtyřkolového kocoura. Ale ať vás nechytí! A samozřejmě opatrně, ať se malus netýká právě vás.


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *