Byť z chudých poměrů, vystudoval po přímluvě profesora pražskou ČVUT. Elektřina byl v té době fascinující nový zdroj energie a Křižík jí zasvětil celý život. Na rozdíl od Járy Cimrmana se mu dařilo, i když dvojdílné plavky nevynalezl. V roce 1878 zkonstruoval blokové signalizační zařízení a zdokonalil elektrické návěstidlo, což zásadně snížilo počet nehod na železnicích. Zásadní pro něj byl patent obloukové lampy, který Křižíkovi přinesl věhlas i peníze. Oblouková lampa ve své době tvrdě konkurovala i Edisonově žárovce. Křižík vytvořil vlastní dílny v Karlíně a rozjel to v elektrickém byznysu ve velkém: V roce 1883  osvětlil technickou výstavu ve Vídni a obdržel první zakázky na městské pouliční osvětlení. Obloukové lampy ozářily Jindřichův Hradec a krátce nato také Písek. V roce 1888 postavil první městskou elektrárnu v Českých zemích pro Žižkov a zanedlouho začal vyrábět vedle oblouků a lustrů dynama i elektroinstalační materiály. Fascinovala jej doprava za pomocí elektřiny. V Praze koňky zatím vítězily, ale to mu nevadilo – v rámci plánované Jubilejní výstavy v roce 1891 vybudoval tramvajovou trať na Letné. Měla sice jen 800 metrů, ale stala se senzací, tak jako jeho světelná fontána na Výstavišti.

Na proud od Křižíka už nejela jen tramvaj. V roce 1895 dokončil svůj první elektromobil, poháněný pětikoňovým (3,7 kW) elektromotorem přes planetové soukolí na zadní nápravě. Vůz mohl řidič ovládat ruční pákou, elektromotor se uváděl v chod pedálem a akumulátory byly v zadní části vozu. V roce 1905 představil Křižík další elektromobil, který měl už i volant a pedály pro brždění a akceleraci a poháněly ho dva elektromotory o výkonu 2,2 kW. Bylo to před více než sto lety.

Křižík tím vstoupil do automobilové historie, ale ubíral se jiným směrem – výstavbou elektráren, veřejného osvětlení a elektrických drah. Jeho skvělý příběh ale změnil spor, který se ze světa dostal i do Čech- střídavý, nebo stejnosměrný proud? Jeho nový konkurent Kolben věřil v proud střídavý a získával víc veřejných zakázek, včetně  výstavby centrální pražské elektrárny v Holešovicích.

[article id=1880]

Křižíkovy firmy se dostali do finančních problémů a někdejší vizionář se stáhl do ústraní. To, že vytvořil první český elektromobil, mu ale nikdo nevezme. Možná má jeho fotku nad postelí taky Elon Musk. A možná Elonovi před spaním vrtá hlavou, proč se vývoj elektromobilů skoro na sto let přerušil. Vždyť na počátku 20. století jezdilo v USA více elektromobilů než automobilů se spalovacím motorem. Zvláštní, že?

Zdroj foto: edu.techmania.cz, auta5p.eu


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *