První závody Formule E se jely v Pekingu 13. září 2014 a prvním vítězem seriálu byl syn legendy Formule 1 Nelson Piquet ml. V první sezoně se jelo na stejných autech Spark-Renault SRT_01E, v současnosti je povoleno více výrobců, technologie jsou ale striktně definované.

Závody se jezdí vždy od konce jednoho roku do poloviny dalšího, jedou se vždy v sobotu a po celém světě.  Všichni jezdci musí mít speciální eLicenci FIA pro ovládání elektrických formulí. Je to formule, ale krapet jiná.

[box]Lahůdkou, jako ze sci fi, pro navýšení výkonu je FanBoost – diváci před závody hlasují přes aplikace a určí tři nejoblíbenější závodníky. Ti dostanou na závod 100 kJ extra výkonu, který můžou využít pro předjetí. [/box]

Jak se závodí? Bodování za umístnění je jako ve Formuli 1, před hlavním závodem se jedou dvě kvalifikace na 30 a 45 minut, kde jsou auta rozdělená do skupin, a umístnění se boduje. Jezdí se na speciálních tratích, většinou v centrech velkých měst (např. Hongkong, Marrákeš, Berlín, Montreal, Londýn, Buenos Aires, New York).

Hlavní závod trvá přibližně hodinu a je v něm povinná zastávka v boxech, kde se přesedá do druhého vozidla. Nabitý monopost totiž nevydrží hodinovou jízdu a dobíjení v průběhu závodu je zakázáno (nově vyvíjené baterie by měly vydržet celý závod). V zájmu dojezdu je pro kvalifikaci určen výkon 200 kW (270 k), pro jednohodinový závod se snižuje na 170 kW (231 k). Vůz zrychluje z 0 na 100 km/h do tří sekund a jeho největší rychlost je z důvodu spotřeby omezena na 225 km/h. Lahůdkou, jako ze sci fi, pro navýšení výkonu je FanBoost – diváci před závody hlasují přes aplikace a určí tři nejoblíbenější závodníky. Ti dostanou na závod 100 kJ extra výkonu, který můžou využít pro předjetí.

Kalendář Formule E se skládá z 11 závodů konaných v 10 různých městech. Závodí deset týmů, které podporují světové automobilky. Letošní seriál FIA Formula E bude mít finále 30. července v Montrealu.

Formule E přitahuje nejen známé závodníky, ale i značky – do seriálu se chystá vstoupit například BMW. Posledních dvou ročníků se například Audi účastnilo jako sponzor týmu ABT. Nyní se ale stalo hlavním sponzorem soutěže. Pravidla závodů Formula E se s každou novou sérií uvolňují a umožňují tím větší soutěživost jednotlivých týmů. S tím stoupá i zájem dalších značek.

[article id=4419]

FIA Formula E je skvělým diváckým zážitkem v centru měst a dokonalou laboratoří pro vývoj elektromobilů. Proto přitahuje světové automobilky a stále více sponzorů. Stojí i za přípravou seriálu závodů automobilů bez řidiče. Vývoj nezastavíte, ale kdo bude na konci stříkat šampaňské?


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *