Je to neuvěřitelná historie a nesmí být zapomenuta. V roce 1990 odstartoval v Kalifornii celostátní projekt „Zero-emissions vehicle“, který podporoval výrobu elektromobilů. Projektu se chytla automobilka General Motors (GM) a přizvala k němu automobilky Honda a Toyota. Japonci stavěli elektromobil na svých, již vyvinutých platformách. V GM ale postavili úplně nový vůz EV 1. Byl to elektromobil, který doslova předběhl svou dobu. Velký podíl na tom měly vynikající NiMH baterie společnosti Ovonic/Texaco, které umožňovaly dojezd až 250 km na jedno nabití.

Dobíjení bylo mimořádně rychlé, při nabíjení speciální stojanovou nabíječkou jen 20 minut. Auto dosahovalo rychlosti 130 km/h. O GM EV1 byl obrovský zájem a začal se prodávat v roce 1996. Od roku 1999 pak jeho vylepšená verze. GM je ale neprodávalo napřímo. Elektromobily se nabízely pouze na leasing. Auto si koupili i mnohé známé osobnosti a v pořadnících čekaly další stovky lidí.

[banner group=‘article-banner’]

[article id=737]

Najednou přišel zlom. V roce 2003 byl prodej a vývoj automobilu ukončen. GM uvedlo, že projekt automobilu nebude podle jejich propočtů ziskový. Patent na baterie koupila od společnosti Ovonic/Texaco jedna z největších ropných společností na světě Chevron. Ihned zažalovala Toyotu a Hondu, že používá neoprávněně jejich patent a obě automobilky musely vývoj svých elektromobilů ukončit. Chevron dál s bateriemi nic nedělal a patent a technologie tak skončily někde v trezoru. Jestli si myslíte, že GM nechalo vyrobené elektromobily svým zákazníkům, jste na omylu. Na základě leasingové smlouvy jim je všechny vzal a sešrotoval.

Zůstalo jen několik kusů v muzeích a na vysokých školách. Sešrotované byly i elektromobily od Japonců. Zvedla se obrovská bouře nevole, protestovali známé osobnosti, vědci a všichni se zdravým rozumem. Případ se dostal k soudu, ale GM neustále opakovalo mantru o nevýdělečnosti projektu, do kterého se prý investovalo přes miliardy dolarů. Logické by asi bylo auta prodávat dál, aby se celý projekt alespoň zaplatil. Zájem o EV1 byl obrovský.

O celé taškařici byl natočen skvělý dokument „Who Killed the Electric Car?“, z kterého je v podstatě jasné, že se kdejaká ropná společnost polekala auta, které by je připravilo o kšeft. GM EV1 byl elektromobil s fantastickými parametry a v konkurenci elektromobilů by obstál i dnes. Ale už není. Proč najednou automobilky masivně vyvíjejí elektromobily, když ještě před 15 lety pro ně nebyly zajímavé? Můžou za to přísné emisní normy, nebo už z toho koukají peníze? Má Elon Musk doma jedno ulité GM EV1?

[article id=3816]

Zdroj foto: ev1.org, bussinesinsider.com, miamilakesautomall.com, abcnews.com, coomons.wikimedia.com, nydailynews.com


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *