Představa autorů je sympatická – v Evropě se bude vyrábět jen základní kostra automobilu. Ta se doveze do Afriky, kde se bude skládat s použitím lokálních výrobců a dodavatelů. Ti můžou vyrábět i nástavby – od valníku, přes cisterny až po klec lví klec. Elektromobil by měl sloužit i jako zdroj elektrické energie v odlehlých oblastech.

Kostrou náklaďáčku je rám podvozku z italského Piaggia, který je zpevněný tak, aby zvládl jízdu po afrických cestách – necestách. Auto je dlouhé 3,7 metru a šířka je metr a půl. aCar má pohon všech kol, který zabezpečují dva elektromotory, akumulátor má kapacitu 20 kWh. Malý přísun energie dodávají solární panely na střeše, jinak se musí baterie dobíjet z běžné zásuvky. Auto váži 800 kilogramů a uvézt by mělo jednu tunu. Maximální rychlost je 60 km/h a dojezd do 80 kilometrů. Doba dobití z běžné zásuvky je 7 hodin.

Auto má pomoct rozvoji zemědělství, mobilitě obyvatel a tak dál a tak dál. Při jeho zoufale krátkém dojezdu a afrických vzdálenostech ale začnou pochybnosti. Kde se auto každých 80 kilometrů dobije?

Rozvojová Afrika má ještě pořád problém s dodávkou vody, elektřina je jen ve velkých městech. Z jiných evropských projektů se budují sluneční a větrné elektrárny, ale určitě ne v 80 kilometrových rozestupech…

aCar je skvělým příkladem ušlechtilé myšlenky, která vypadá úžasně na papíře, na webu a na prezentacích v Evropě. Představa afrického zemědělce, který má 10 000 € na nákup elektrického zachránce, pak rád popojede 80 kilometrů, aby dalších sedm hodin dobíjel, je však zcela mimo. Kromě toho nesmí pršet – auto nemá dveře ani okna. Snad by vyšel levněji golfový vozík.

Mnichovské univerzitě aCar jistě pomůže k získávání dotací pro své další ušlechtilé projekty. Možná dostane i granty k dlouhodobým stážím v Africe, aby zjistila, co místní zemědělec skutečně potřebuje a po čem touží. Spíš to bude nějaký levný omlácený pickup, nebo náklaďáček od asijských výrobců.

[article id=1636]

Samozřejmě, ušlechtilá myšlenka se neustále vyvíjí – auto může získat baterie s větší kapacitou, dojezd se zvýší, přibude elektráren. Jeho tvůrci to jistě myslí dobře, škoda že v Africe asi příliš nepobyli. Zjistit, co obyvatelé černého kontinentu skutečně potřebují je určitě efektivnější, než obyvatelům jejich potřeby vnucovat. Pomoc pro Afriku je plná hlubokých nedorozumění a aCar je toho zářivým příkladem. Ale na fotkách vypadá zajímavě, že?

Zdroj foto: mybrodband.co.za, twitter.com, evum-motor.com, plugin-magazine.com, automotor.hu,

 


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *