V roce 1982 se USA staly první a jedinou zemí, která v sezoně hostila tři Grand Prix Formule 1. Kromě závodu Grand Prix Spojených států v Long Beach a závodů v Las Vegas se začalo jezdit i na městském okruhu v Detroitu.

Okruh na břehu jezera mezi přístavními doky a továrenskými halami okamžitě získal pověst náročného a nebezpečného závodu. Čtyřkilometrová trať měla původně vést i přes železniční koleje… První Grand Prix provázely zmatky, snižoval se počet tréninkových jízd, v úzkých zatáčkách do sebe monoposty neustále narážely a průměrná rychlost byla dokonce nižší než v Monaku. V prvním ročníku zvítězil John Watson, který startoval ze 17. místa – konkurenti před ním se prostě navzájem vymlátili.

Beton, horko, vlhko a řev turbomotorů (nejsilnější byl v té době přeplňovaný čtyřválec BMW s výkonem přes 1000 koní), dělaly ze závodu čisté peklo na 62 kol, které příliš nelákalo ani diváky ve městě. Televizní diváci ale byli nadšeni – taková industriální Sodoma se hned tak nevidí. Horko měnilo trať v průběhu závodu, beton praskal, povrch byl plný hrbolů. Pravidelně závody nedokončila polovina monopostů. Každý závod byl přehlídkou nejdivočejších havárií a všech možných poruch.

Ostatní Grand Prix Formule 1 se v USA pomalu rušili, Detroit odolával sedm let až do roku 1988. Příjem z televizních přenosů byl pro pořadatele zajímavý. Vítězem posledních tří ročníků byl Ayrton Senna, který vytvořil i rychlostní rekordy okruhu:  1:38.301´ v tréninku a 1:40.464´ v ostrém závodě.

Největší katastrofou byl rok 1984 – do cíle nedojelo dvacet monopostů, podařilo se to jenom šesti. V té době přejmenoval jeden z televizních reportérů GP Detroit na Grand Prix – Destroy it.

V roce 1988 byla teplota vzduchu při závodu 38°C, beton praskal a stav dráhy se měnil doslova v přímém přenosu.  Závod se dojel a následně řídící orgán Formule 1 závod definitivně vyřadil ze seriálu Grand Prix F1 pro nevyhovující podmínky v boxech a cílové rovince. Formule 1 se přesunula do Arizony. Na okruhu v Detroitu se ještě sporadicky pořádaly závody amerických automobilových sérií.

[article id=284]

Konec Formule 1 v Detroitu jako by předznamenal zkázu celého města.

Úpadek automobilového průmyslu zvýšil nezaměstnanost a zadluženost. Detroit vyhlásil v roce 2013 bankrot. Vše zlé se na sebe nabalilo a dnes je Detroit považován za nejnebezpečnější město v USA s brutálně rostoucí kriminalitou, nezaměstnaností a prudkým úbytkem obyvatelstva.

Celostátní průměr reakce policie na tísňové volání je ve Státech 11 minut. Obyvatelé Detroitu čekají 58 minut. Rychlost prostě tohle město asi nadobro opustila…


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *