Lunn nás opustil na počátku tohoto měsíce v kalifornské Santa Barbaře na následky mrtvice, kterou prodělal v červnu tohoto roku. Dožil se úctyhodného věku 92 let. Ohlédněme se nyní za jeho dílem.

Dotkl se téměř každého zásadního modelu Severní Ameriky z druhé poloviny dvacátého století. Prototyp prvního Fordu Mustang, obávaný Ford GT40, brutální síla Mustangu 429 i počátek SUV mánie v podobě Jeep Cherokee XJ a to včetně legendárního šestiválce 4.0. To vše mu prošlo pod rukama.

[banner group=‘article-banner’]

 

Rodák z Británie sloužil za druhé světové války v Royal Air Force jako pilot. Po válce se chvíli angažoval v domácích automobilkách AC a Aston Martin. Poté začal spolupracovat s brtitským zastoupením Fordu a svůj inženýrský talent dále rozvíjel v michiganském Dearbornu. Tady slavil první úspěchy s konceptem první verze Mustangu, ze které potom vzešel legendární Pony Car. Po úspěchu s Mustangem mu byl nabídnut mnohem zajímavější projekt. V LeMans bylo potřeba napráskat Ferrari.

Z učebnic a encyklopedií už víme, že GT40 slavilo úspěchy. Na řadě tak byl další projekt. Po spolupráci s Fordem přešel Lunn k American Motors. Zde dostal pozici vedení divize Jeep a také velmi těžký úkol. Vyvinout automobil při velmi omezeném rozpočtu. Rozpočet automobilky totiž v tu dobu směřoval k rally Paříž-Dakar. Ani to Lunna nezastavilo a v roce 1984 předtsavil Jeep Cherokee s krabicovou karoserií XJ, který se téměř okamžitě stal hitem. Bylo to první opravdové SUV, které bylo schopné jak v terénu tak na silnici.

Roy odešel krátce po debutu Cherokeeho a nastoupil do divize automobilky AM General High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, kterou znáte spíše pod zkratkou HUMMER.

Takže už chápete proč Jeremy Clarkson tvrdí, že Britové jsou nejlepší inženýři na světě?

foto: topgear, wikimotiveblogs, youtube

[article id=2016]


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *