Psal se rok 1988. Usáma bin Ládin založil Al-káidu, Trent Reznor založil Nine Inch Nails a šéfdesignér Chrysleru Tom Galle se zrovna procházel po chodbě, když tu si ho do kanceláře zavolá prezident automobilky Robert A. Lutz.

[box]„Hele, čím dál víc přemýšlím, že by jsme potřebovali nějakej novej projekt. Něco jako znovuzrození Cobry.“ – Robert A. Lutz[/box]

Lutz měl na mysli auto, které by obsahovalo veškeré technické vymoženosti té doby a zároveň zachovalo divokost a dravost obřího motoru posílajícího výkon na zadní nápravu stejně jako tomu bylo v legendární Cobře. Jen řidič, silnice a brutální síla.
Jako vzor posloužil koncept Chrysleru z roku 1985 s názvem Izod. Veřejnost tehdy koncept přijala se slovy „prosíme, postavte to !“

[article id=2640]

Nedávno předtím se také chystal projekt velkého motoru V-10 do náklaďáků Dodge. Ten by mohl dát Viperu dostatek síly, kterou potřeboval. Motor do náklaďáku byl však příliš těžký. Ke slovu se dostala automobilka Lamborghini, tenkrát ve vlastnictví Chrysleru. V Lamborghini o motorech něco vědí a tak motor upravili a Viper dostal hliníkový motor s vnitřním spalování o výkonu 400 koní.

[box]„Došlo mi, že v Chrysleru máme dostatek součástek na jeho sestavení. Ano, některé součástky jsou z aut a některé z náklaďáků. Ale koho to zajímá ?“ – Robert A. Lutz[/box]

Teď už ho stačilo jen dát dohromady. Lutz sestavil tým těch největších odborníků a za necelých 11 měsíců byl první Viper na světě. Přišel čas ukázat ho světu. Ale jak ? Do karet nahrála pobouřená reakce veřejnosti na ohlášení nového safety car závodu Indianapolis 500 pro rok 1991. Mělo se jím stát Mitsubishi 3000 GT a to je něco co by američané dlouho rozdýchávali. Naštěstí přispěchal na pomoc „Viper team“ a postavil další prototyp, který se vydal zachránit Ameriku. A tak se na trati vyřítila desetiválcová bestie v těle snového konceptu Izod. Za volantem neseděl nikdo jiný než samotný Caroll Shelby který nedávno předtím prodělal transplantaci srdce. Tento tah zafungoval a v roce 1992 mířilo prvních 200 Viperů k zákazníkům. Zbytek už znáte.

[banner group=‘article-banner’]

foto: oldconceptcars.com

[article id=1647]


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *