Spolupráce Alfy Romeo a Sauberu má hodně zajímavou definici – se stájí F1 budou sdílet a rozvíjet „inženýrské a technické know-how“. Monoposty Sauber zatím budou jezdit s motory Ferrari, ale s logem Alfa Romeo. Jde jen o reklamu, která má posílit povědomí značky? Nebo jde o začátek spolupráce, na konci které bude originální monopost od Alfy Romeo?

Historie značky se píše od roku 1910, kdy továrna Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A.) vyrobila první automobil 24 K. O pět let později převzal řízení továrny Nicola Romeo. Název už byl jasný, tak jako zaměření na výjimečné sportovní vozy. První sporťák, který vévodil tehdejším automobilovým závodům byl Quadrifoglio, který pravidelně vítězil v závodech jako Targa Florio, Mille Miglia, nebo Le Mans. Před druhou světovou válkou měla Alfa Romeo se svými modely P2 a P3 konkurenci jen v německých značkách Mercedes a Auto Union. Už v té době vzniklo nerozlučné partnerství s Ferrari – automobilka podporovala tým Scuderia Ferrari.

V roce 1950 vyhrál Nino Farina tehdejší Světový šampionát Formule 1 ve voze Alfa Romeo 158, v roce 1951 vyhrál zase Juan Manuel Fangio ve voze Alfetta 159. Pak se značka z pozic v motosportu pomalu vytrácela. Možná i proto, že v té době byla státním podnikem, a všichni víme, jak to v takových státních podnicích chodí. Na konci sedmdesátých let Alfa Romeo vstoupila do F1 spoluprací s týmem Brabham, netrvala ale dlouho. V osmdesátých letech se do kolotoče formule vrátila jako konstruktér monopostů pro týmy Marlboro a Benetton, ale bez velkých úspěchů. Jezdec Richard Patrese, který absolvoval několik závodů ve formuli s křížem a hadem, ho příliš nechválil. Monopost 185T označil jako „nejhorší auto, které kdy řídil“. Potom Alfa v letech 1983 až 1988 dodávala motory malému italskému týmu Osella. Taky bez velkých úspěchů a tak radši z cirkusu Formule 1 vycouvala.

[banner group=‘article-banner’ count=“1″][banner group=‘article-banner-mobile’ count=“1″]

Alfa Romeo dodnes poněkud bojuje s tím, jakou má historii a co aktuálně nabízí. Její dlouho avizované SUV Stelvio s motorem Ferrari se taky příliš neprodává, jiné modely stagnují. Milovníků italské značky nepřibývá, ale ani neubývá. Pořád je to ale značka se jménem, které něco znamená.

Návrat do F1 snad pomůže. Sauber před tím používal motory od Hondy, která přešla k Torro Rosso. Bombasticky uvedená spolupráce ale zatím neznamená nic konkrétního. Oficiálně deklamováno, že půjde o „společný vývoj“. Motory budou zaručeně od Ferrari. Co tedy bude v monopostech Sauber od Alfy Romeo? Zpětná zrcátka? Nebo fakt jen to logo na kapotě? Nebo hoši, co na závodech mění kola? Uvidíme v březnu na první Grand Prix F1 v Austrálii.

[article id=2454]

Zdroj foto:f1fanatcic.co.uk, jalaponik.com, alvolante.it, roberto-giordanelli.com


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *